همشهری آنلاین: مدیر اداره آب و فاضلاب شهری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: جلبک کشند قرمز که از روز چهارشنبه هفته قبل در محدوده آب شیرین کن کنارک سبب قطع چند روزه آب این منطقه شده بود مهار و تامین و تحویل آب چابهار و کنارک به حالت جیره‌بندی قبلی درآمد.

به گزارش ايرنا، مسعود شهلی‌بر روز سه‌شنبه اظهار داشت: جلبک کشند قرمز در محدوده آب شیرین کن کنارک و ورود آن به فیلترهای تصفیه آب شیرین کن کنارک تولید آب را از 28 هزار لیتر به صفر رساند.

وی افزود: خوشبختانه آب شیرین کن کنارک در محدوده خلیج چابهار و نزدیکی آب‌های اقیانوسی واقع شده و با جزر و مد سریع دریا طی چند روز گذشته از محل کم کم دور شد و هم اینک تولید آب به حالت سابق بازگشته است.

وی با بیان این که چنانچه آب شیرین کن در محدوده آب‌های اقیانوسی از بندر رمین تا بریس و پسابندر احداث شود هیچ مشکلی در مواجهه با جلبک کشند قرمز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جلبک دریایی کشند قرمز در مناطقی مانند بندرعباس گاه 2 تا سه ماه طول می‌کشد تا از یک محل خارج شود.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهری چابهار بیان کرد: آب لوله‌کشی خانگی چابهار که از آب شیرین کن کنارک تامین می‌شود کاملا سالم و قابل آشامیدن است.

شهلی‌بر بیان کرد: از نظر کیفیت آب آشامیدنی آب تولیدی دارای استانداردهای جهانی (who) است و به صراحت اعلام می‌کنم آب لوله‌کشی چابهار هیچ مشکلی برای آشامیدن ندارد.

وی تصریح کرد: مجموع تولید آب در آب شیرین کن کنارک 28 هزار مترمکعب است که 18 هزار مترمکعب آن به شهرستان چابهار و هشت هزار مترمکعب نیز برای شهر کنارک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: از 18 هزار مترمکعب سهمیه آب چابهار 12 هزار مترمکعب برای 16 هزار اشتراک آب شهر چابهار با جمعیت بیش از 120 هزار نفر توزیع می‌شود و بقیه در منطقه آزاد و روستاهای طول مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که 12 هزار مترمکعب آب برای جمعیت شهر چابهار کافی نیست و به ناچار چندین سال است که آب شهر چابهار جیره‌بندی و به 2 منطقه شمالی و جنوبی تقسیم شده، خاطرنشان کرد: شهر چابهار نیازمند ساخت آب شیرین کن 50 هزار مترمکعبی است تا حداقل در پنج سال آینده مردم دغدغه تامین آب نداشته باشند.

وی از همراهی و همگامی مردم به ویژه حساسیت‌های مسئولان استانی و اعضای شورای اسلامی شهر برای پیگیری مشکلات آب شیرین کن قدردانی کرد.