سید محمد هادی ایازی: شناسایی مسائل مرتبط و هم‌پیوند با تغذیه ایرانیان، آموزش‌های لازم و توزیع مناسب مواد غذایی و جلوگیری از ورود غذای نامناسب به سبد غذایی مردم را از اهم وظایف خود می‌دانیم.

غذا، از نيازهاي پايه و انكارناشدني همه جانداران از آغاز آفرينش تاكنون بوده و بسياري از پيشرفت‌هاي آدمي در عرصه صنعت و كشاورزي، برآمده از پاسخ‌گويي به همين نياز است. قرآن كريم نيز در جاي جاي خود به اين نياز پرداخته و درونمايه چندين و چند آيه به همين مسئله اختصاص داده شده است.

۱۶ اكتبر برابر با ۲۵ مهر ۱۳۹۵، به افتخار سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد، فائو، كه با هدف اساسي زدودن فقر و گرسنگي در سراسر جهان، در سال ۱۹۴۵ بنياد نهاده شد، روز جهاني غذا نامگذاري شده است و از سوي سازمان‌ها و نهادهاي هم‌پيوند با سلامت و امنيت غذايي در جهان گرامي داشته مي‌شود. اين سازمان با بهره‌مندي از شبكه جهاني خويش به گسترش و مدرنيزه كردن كشاورزي و جنگل‌داري و جلوگيري از نابودي محيط‌زيست كمك مي‌كند. افزايش كيفيت زندگي، بهبود تغذيه و بهداشت مواد غذايي، توزيع مناسب خوراكي‌ها در جاهاي گوناگون جهان و ايجاد امنيت غذايي و مبارزه با سوء‌تغذيه از ديگر اهداف اين سازمان است. امروزه كمبود موادغذايي مورد نياز بدن انسان، آلودگي و ويراني محيط‌زيست، گرما و خشكسالي، فرسايش خاك، كاهش بارش‌هاي آسماني و سياست‌هاي انسان‌ستيزانه كشورهاي قدرتمند از عوامل گرسنگي و سوء‌تغذيه بسياري از مردم جهان بوده و كشور ما نيز با آنها دست به گريبان است.

روز جهاني غذا مي‌تواند روزي براي هم‌دردي با گرسنگاني باشد كه از ابتدايي‌ترين حق زندگي خويش بي‌بهره مانده‌اند. هميشه و به‌ويژه در اين روز بايد به سلامت، امنيت و عدالت غذايي با نگاهي انساني و كارآمد پرداخت. با تأمين غذاي مناسب و نيكو مي‌توان از بسياري از هزينه‌ها نيز كاست و به اهداف نظام سلامت هم دست يافت. بي‌شك غذا جايگزيني درخور براي داروست؛ چراكه تغذيه مناسب و درست از بسياري بيماري‌ها و رنج‌هاي بشر پيشگيري مي‌كند يا از آنها مي‌كاهد. معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دبيرخانه شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي بنابر راهبردها و ماموريت‌هاي خود و وزارت متبوع و نظر ويژه رياست محترم جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي به اين مسئله وارد شده است و شناسايي مسائل مرتبط و هم‌پيوند با تغذيه ايرانيان، آموزش‌هاي لازم و توزيع مناسب مواد غذايي و جلوگيري از ورود غذاي نامناسب به سبد غذايي مردم را از اهم وظايف خويش مي‌داند.