۲۱۰ گونه پرنده در تهران تاکنون مشاهده شده که ۴ گونه آن در تابستان سال‌جاری به ثبت رسیده است.

عليرضا هاشمي، مدير گروه پرنده‌شناسي و پرنده‌نگري طرلان در رابطه با جمعيت پرندگان بومي و مهاجر تهران گفت: ايران داراي 2تا 3كريدور مهاجرت پرندگان است كه جاده لشكرك و جاده چالوس در تهران 2كريدور اصلي مهاجرت آنها محسوب مي‌شوند. وي به پرندگان بومي تهران ازجمله گنجشك، كبوتر چاهي، بلبل خرما، قمري، كلاغ و... اشاره كرد و افزود:

پرندگاني مانند سسك بزرگ نيزار، دم جنبانك زرد و عقاب ماهيگير در درياچه شهداي خليج فارس و كركس مصري در اتوبان صدر- مدرس ديده شده‌اند. ايشان اظهار كرد: 210گونه پرنده در تهران شناسايي شده و به ثبت رسيده است كه به دلايلي همچون عدم قطعيت در اعلام شمار پرندگان مهاجر شهر تهران و عدم شناسايي الگوهاي مهاجرت پرندگان در ايران و تهران نمي‌توان به صورت دقيق تعداد گونه‌هاي بومي و مهاجر را به صورت جداگانه مشخص كرد.

هاشمي با بيان اينكه ممكن است الگوي مهاجرتي يك پرنده در مناطق مختلف متفاوت باشد، خاطرنشان كرد: در تهران 3نوع مهاجرت عبوري، تابستانه و زمستانه اتفاق مي‌افتد كه در مهاجرت تابستانه پرندگاني مانند بادخورك، چلچله، زنبورخوارها، سبزقبا و... از گرماي آفريقا و در مهاجرت زمستانه پرندگاني همچون سهره جنگلي، سهره سبز، اردك‌ها، كاكايي‌ها و... از سرماي مناطقي مانند روسيه و سيبري فرار كرده و راهي مناطق معتدل‌تر ازجمله تهران مي‌شوند كه بيشترين شمار مهاجرت به تهران از نوع مهاجرت زمستانه است. به گفته وي درصورت اطلاع از مسير مهاجرت مي‌توان در خصوص احتمال آلودگي و بيماري جمعيت‌هاي مهاجر كشور ازجمله پرندگان ورودي به تهران پيش‌بيني‌هايي كرد.

هاشمي در خصوص بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان مانند آنفلوآنزاي مرغي يادآور شد: انتقال آلودگي و بيماري از پرندگان به حيوانات اهلي مانند مرغ با سرعت بالاتري نسبت به انتقال مستقيم به انسان صورت مي‌گيرد و در نهايت بيماري از حيوانات اهلي به‌راحتي به انسان منتقل خواهد شد. وي با اشاره به ضرورت پايش‌هاي مستمر در فصول مهاجرت گفت: ديدگاه پرنده‌شناسي در كنار رويكرد پرنده‌نگري از اهميت بالايي برخوردار است.

هاشمي در ادامه يادآور شد : با افزايش درجه هوا تعداد حشرات زياد و تعداد پرندگان كم مي‌شود و نه‌تنها اين آلودگي و آلاينده‌ها به صورت مستقيم و لحظه‌اي روي پرندگان تأثير مي‌گذارند بلكه در طولاني‌مدت نيز اثرات خود را مانند تأثير روي نسبت جنسيتي پرنده و زادآوري آنها نشان مي‌دهند.

لازم به ذكر است، تاكنون 2 سايت پرنده‌نگري در منطقه 12پارك شهر و منطقه 22درياچه شهداي خليج فارس براي آشنايي شهروندان با گونه‌هاي مختلف پرندگان راه‌اندازي شده است. همچنين شهروندان علاقه‌مند به آشنايي با پرندگان تهران مي‌توانند به سايت
www.Birdwatching.ir مراجعه كنند.