همشهری آنلاین: بالابودن سطح ذخیره سازیها به همراه پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص افزایش عرضه نفت، سبب کاهش قیمت نفت برای ششمین هفته متوالی و رفتن آن به زیر ٤٠ دلار برای هر بشکه شد.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به پنج اگوست با یک دلار و ٤١ سنت کاهش به ٣٩ دلار و ٤١ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت خام سبک ایران امسال تاکنون ٣٧ دلار و ٦٠ سنت برای هر بشکه بوده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران با یک دلار و ١٦ سنت کاهش به ٣٧ دلار و ٩٤ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٥ دلار و ٢٣ سنت برای هر بشکه بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٣٩ دلار و ١٠ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، یک دلار و ١٤ سنت کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ٥ اوت با یک دلار و ١٧ سنت کاهش، ٤٠ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با یک دلار و ٧٨ سنت کاهش به ٤٠ دلار و ٨٤ سنت برای هر بشکه رسید که بیشترین کاهش را در میان نفت خامهای شاخص به خود اختصاص داد.

همچنین قیمتهای نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با ٤٩ و ٩٠ سنت کاهش به ٣٩ دلار و ٦٧ و ٤٠ دلار و ٤٠ سنت برای هر بشکه رسید که کمترین کاهش را در میان نفت خام‌های شاخص داشته‌اند.

سطح ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا با یک میلیون و ٤١٠ هزار بشکه افزایش در هفته منتهی به ٢٩ ژوئیه به ٥٢٢ میلیون و ٥٥٠ هزار بشکه رسید. این در حالی است که بازار نفت در دریای شمال نیز با عرضه مازاد نفت خام روبرو است، بطوریکه در حال حاضر حدود ٩ میلیون بشکه نفت خام در این منطقه در نفتکش‌ها ذخیره شده‌اند. کارشناسان دلیل اصلی این افزایش را کم شدن حجم صادرات نفت خام از دریای شمال به بازار آسیا می‌دانند.