همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه گفت: اسلام در زمینه مباحث حقوق بشری، دارای منابع غنی و پر باری است که قابل عرضه در مقابل ادعاهای حقوق بشری غرب است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه خبری قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) و تبریک ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(ع) به 14 مرداد روز حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از محورهای مهم و ضروری قابل بحث در معارف و اندیشه‌های ائمه (ع) و قابل عرضه به جهان امروز نام برد.

رئیس دستگاه قضا تحمیل فرهنگ، ایدئولوژی و ارزش‌های غربی به جهان اسلام را غیر قابل قبول دانست و افزود: کشورهای اسلامی با وجود منابع غنی و مبانی عمیق نظری و عملی در خصوص حقوق بشر نباید و نمی‌توانند در مقابل رفتارهای غیر انسانی و ادعاهای غربی‌ها در زمینه حقوق بشر ساکت بنشینند.

آیت الله آملی لاریجانی حقوق بشر را ابزاری در دست غربی‌ها برای مواجهه با کشورهایی که در مسیر منویات غرب نیستند دانست و گفت: آنچه در یمن، فلسطین، سوریه، بحرین، عراق و سایر کشورها در جریان است همه از آثار و رشحات حقوق بشر غربی است.

رئیس دستگاه قضا بر ضرورت «مطرح کردن حقوق بشر اسلامی و پایش و رصد حقوق بشر دو گانه غربی‌ها در جهان» تاکید کرد و افزود: کشورهای اسلامی با همکاری یکدیگر باید مبانی نظری و عملی حقوق بشر اسلامی را تدوین و تبیین کنند و با حقوق بشر غربی مقایسه و ممیزات مهم معنوی و فلسفی آن را برجسته کنند و در کنار آن تبعیض‌های عظیم علیه انسان‌ها و جامعه بشری، همچنین فشارها و جنایت‌های غرب علیه کشورهای اسلامی را برای جهانیان روشن سازند.

 

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش خواستار تلاش و برنامه‌ریزی منسجم حوزه‌های علمیه و علمای دین در ایران و سایر کشورهای اسلامی در شناسایی و معرفی هر چه بیشتر معارف و اندیشه‌های بلند و عمیق دینی و سیره و اندیشه ائمه اطهار(ع) از جمله مبانی نظری و عملی حقوق بشر اسلامی به جهانیان شد.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه تحصیل معارف بلند اهل بیت(ع) نیازمند تلاش، کنکاش و بررسی فراوان است گفت: مقامات نورانی و معنوی اهل بیت (ع) دریچه‌ای است بسوی انسان شناسی و کسب معارف بلند معنوی.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) واسطه فیض الهی و نمونه‌ای بی‌بدیل از دستیابی انسان به مقام والای انسانی و معنوی هستند افزود: باید همواره در تلاش برای فهم مقامات نورانی و معنوی ائمه اطهار باشیم و از این طریق راهی و دریچه ای به سوی کسب معارف الهی باز کنیم.

وی در ادامه گفت: فهم و درک مقامات اهل بیت(ع) باید متناسب با جایگاه و شأن عظیم آنان و بر اساس نیازها و شرایط این زمان و مخاطبان امروز اندیشه های معنوی و الهی صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به گستردگی حوزه معارف و اندیشه های عظیم و عمیق ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: همه ما به عنوان پیروان ائمه اطهار(ع) باید در فهم و کشف این گنج‌های پنهان و عرضه مبانی نظری اسلام و ائمه و سیره عملی آنان به جهان امروز جد و جهد کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: هم روش استناط معارف حقه الهی از کلام اهل بیت و هم نفس معارف مستنبطه نیاز به تاملات بسیاری دارد که نوعی جهاد علمی فراگیر را می‌طلبد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره پیش نویس آیین نامه اجرایی ماده 261 قانون آیین دادرسی کیفری ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رسید.