همشهری آنلاین: مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح TCP تلاش برای مقابله با خشکیدگی و دیگر آفت‌های درختان بلوط در حوزه استان ایلام و همچنین مقابله با بلایت شمشاد در جنگل‌های مناطق شمالی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، گروهی از کارشناسان سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و مسئولان و کارشناسان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از عرصه‌های طبیعی استان ایلام بازدید کردند.

مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از اهداف و سیاست‌های این پروژه را ارتقای سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل زوال بلوط و جنگل‌های خزری در مقابل بلایت شمشاد و راه‌اندازی سیستم ملی پایش جنگل اعلام کرد.

حسین بدری پور شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از عرصه‌های طبیعی استان ایلام اظهار کرد: در این طرح که فاز مطالعاتی آن از آبان سال گذشته شروع شده، تلاش می‌شود سال جاری در جنگل‌های استان ایلام اجرایی شود.

وی افزود: کارگاه این پروژه آبان پارسال در تهران برگزار شد و در 18 ماه عمر این پروژه، ضمن شناسایی روش‌های مدیریت معضلات بلوط در اکوسیستم زاگرس و شمشاد در اکوسیستم جنگل‌های خزری در قالب یک پروژه بزرگ مقیاس اجرایی نسبت به مدیریت عرصه اقدام می‌شود.

بدری پور یادآور شد: زمان‌بندی اجرای این طرح در حوزه زاگرس چهار سال تعیین شده که البته مرحله شناخت و بررسی وضعیت درختان و میزان و نوع آفت‌های جنگل‌های این دو منطقه 18 ماه طول می‌کشد.

وی با بیان این که هزینه در نظر گرفته شده برای مطالعه و بررسی وضعیت درختان بلوط منطقه 360 هزار دلار است، تاکید کرد: این میزان اعتبار از سوی فائو و در زمینه حفاظت و حمایت جنگل، جنگل‌داری، پایش و ارزیابی جنگل و مشارکت مردمی تامین و هزینه خواهد شد تا ظرفیت‌های فنی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ارتقا یابد.

وی گفت: در مرحله شناخت، کارشناسان سازمان خوار وبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با حضور در عرصه‌های جنگلی بلوط استان‌های زاگرس ضمن بررسی وضعیت درختان منطقه به ارائه بهترین راهکار برای مقابله با خشکیدگی و دیگر آفات این درختان می‌پردازند و به کارشناسان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و استان‌های حاشیه زاگرس آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در حاشیه این برنامه، گزارشی از روند مقابله و تلاش برای کاهش خشکیدگی و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌های درختان بلوط در این استان ارائه کرد.

خانم دکتر شیروما ساتیاپالا کارشناس مسئول بهداشت و سلامت جنگل‌های فائو، دکتر پل باربر کارشناس و مشاور بین‌المللی قرنطینه بیماری‌های جنگل فائو، دکتر منصوره میرابوالفتحی مشاور ملی بیماری‌شناسی پروژه درختان بلوط، دکتر حسین بدری پور مدیر ملی پروژه خشکیدگی درختان بلوط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و دکتر انصاری مدیر روابط عمومی دفتر نمایندگی فائو در ایران و جمعی دیگر از کارشناسان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حضور داشتند.

این کارشناسان در سفر به استان ایلام از درختان بلوط و برخی اقدام‌ها و پروژه‌های اداره کل منابع طبیعی ایلام در منطقه جنگلی چغاسبز، عرصه‌های جنگلی ایوان و نهالستان این شهرستان بازدید کردند.

هم اکنون برای این پروژه استان‌های فارس و مازندران به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند که هیات اعزامی فائو معتقد است استان ایلام هم با توجه به وضعیت درختان و نیز اقدام‌های موثر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان پایلوت مد نظر قرار گیرد.