همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: افزایش مواد مغذی و رسوبات مشکل اصلی دریاچه زریبار مریوان است.

به گزارش ايرنا، مجيد دلاور در كارگاه مديريت زيست بومي تالاب‌ها و درياچه‌ها با تمركز بر درياچه زريبار مريوان در سنندج افزود: بايد منابع آلاينده و نقش آن‌ها در تغذيه پيكره آبي درياچه زريبار و منابع آلاينده نقطه‌اي شناسايي شوند.

وي در اين كارگاه به ارائه تحقيقات و مدلي جامع براي حوزه آبريز درياچه زريبار و كاربرد آن در مديريت كيفي درياچه پرداخت.

دلاور ادامه داد: آلودگي‌ها و مواد مغذي حاصل از كشت‌هاي آبي و ديم اطراف درياچه زريبار كه وارد اين درياچه مي‌شود مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه در تمام سال اين آلودگي‌ها وارد درياچه مي‌شود.

وي افزود: همچنين در بررسي‌ها مشخص شد فعاليت‌هاي دامپروري و روستايي نيز تا حدي در ورود مواد مغذي نقش دارد.

او با اشاره به اين كه مديريت مواد مغذي در مزرعه، مديريت راهكارهاي آبياري و مديريت ورود آب ورودي از رودخانه قزلچه‌سو برخي از راهكارها بود، گفت: مديريت فاضلاب و استفاده از فيلتراسيون هاي گياهي و گياهان جذب‌كننده مواد مغذي موثرترين راه‌كارهاي پيشنهاد شده بود.

يك استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين كارگاه به ارزيابي يكپارچه اجتماعي - اكولوژيكي مسائل درياچه زريبار پرداخت و گفت: بهره‌برداري ناپايدار، مسائل اقتصادي و زيست محيطي، نبود مديريت يكپارچه، عدم تخصيص بودجه مناسب و نبود مطالعات كافي مسائلي است كه حفاظت از درياچه را دشوار مي‌كند.

محمدحسين براري افزود: تغيير اقليم، اقتصاد منطقه و افزايش جمعيت نيز نيروهاي محرك بر روي درياچه زريبار است كه مي‌تواند عامل تهديد آن باشد.

وي برداشت از آب‌هاي زيرزميني حوزه آبريز زريبار، ورود فاضلاب به اين درياچه و افزايش مناطق مسكوني در نزديكي آن را از امثال نيروهاي محرك دانست.

نماينده شركت مهندسين مشاور مهساب شرق نيز در اين كارگاه به ارائه طرح ژينايي درياچه زريبار پرداخت و گفت: restoration را به ژينايي معني كرديم و به جاي كلمه احياء به كار برديم چرا كه به دنبال يك رويكرد جديد در اين زمينه بوديم و نياز به واژه‌اي جديد بود.

اويس ترابي افزود: در ژينايي به دنبال اين هستيم كه وضعيت درياچه را تا زماني عقب ببريم كه صدمات و تاثيرات منفي از سوي انسان به آن وارد شده جبران شود.

وي گفت: تنها اكوسيستمي را مي‌توان ژينا كرد كه آسيب‌هاي جدي به آن وارد نشده باشد و توان بازگشت‌پذيري داشته باشد كه زريبار اين توان و شرايط را دارد.

وي ادامه داد: در طرح ژينايي زريبار تاريخچه تغييرات درياچه بررسي شد، آسيب‌ها شناسايي شد، اقدامات ليست و پايش انجام شد.

وي با اشاره به بررسي تغييرات درياچه از سال 1984 گفت: سطح آب درياچه و ميزان ني‌زارهاي آن در اين مدت ثابت بوده است اما نواحي شهري به سمت درياچه گسترش پيدا كرده است.

ترابي افزود: هيچ اطلاعاتي اما در مورد آبخوان و چشمه‌هاي درياچه وجود ندارد و مطالعاتي در مورد دبي درياچه انجام نشده است.

وي با اشاره به اين كه با وجود اقدامات انجام شده هنوز از دو كانال فاضلاب شهري وارد درياچه مي‌شود، گفت: بايد فاضلاب و دورريزهاي شهري و روستايي مديريت شود.

او پالايش آب آلوده درياچه، پالايش رسوبات درياچه، جلوگيري از تغيير اراضي و تنظيم تخليه تراز طبيعي متناسب با هيدرو ديناميك جريان درياچه كه به دليل سد خاكي درياچه به هم ريخته است را از ديگر اقدامات لازم براي ژينايي درياچه زريبار دانست.