همشهری آنلاین: سند همکاری محیط زیستی ایران و اتریش میان معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و آندره روپرشتر وزیر محیط زیست آب و جنگلداری اتریش به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، مجید شفیع‌پور رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست امروز دوشنبه در مراسم امضای این سند همکاری گفت: هشتم سپتامبر سال گذشته طی مذاکرات شکل گرفته زمینه ترسیم یک نقشه راه برای همکاری‌های زیست محیطی دو کشور ایران و اتریش فراهم شد.

وی افزود: بر اساس رسم دیپلماتیک در یادداشت تفاهم‌نامه زمینه‌های اولویت‌دار بین دو کشور مورد شناسایی و توافق طرفین قرار گرفت.

شفیع‌پور گفت: این توافقات دارای 10 اولویت اصلی از جمله مدیریت مواد زائد جامد و تصفیه ضایعات صنعتی خطرناک، شناسایی، پیشگیری و کنترل آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و تلاش برای مدیریت یکپارچه رودخانه‌های کشور، بحث پدیده گرمایش جهانی و رایزنی‌های مشترک در عرصه‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوا و حفاظت از گونه‌های حیات وحش و پارک‌های ملی در عرصه‌ها و اکوسیستم‌های تالابی برخی مفاد این سند همکاری است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گام دوم تلاش برای تدوین یک موافقتنامه اجرایی از ضروریات عملی کردن این تفاهم دوجانبه است و طی مذاکراتی که امروز بین طرفین انجام شد چارچوب همکاری‌های اجرایی برای سال‌های 2016 و 2017 مورد توافق اصولی قرار گرفت.

شفیع‌پور گفت: این چارچوب امروز به توافق و به عنوان برنامه اقدام به امضا رسید و اوایل سال 95 با سفر رئیس جمهور به اتریش به امضای نهایی خواهد رسید.