همشهری آنلاین: اقیانوس منجمد جنوبی یا اقیانوس یخ‌بسته جنوبی جنوبی‌ترین اقیانوس جهان است. این اقیانوس که حول قطب جنوب قرار دارد، با اقیانوس‌های آرام، اطلس و اقیانوس هند همجوار است.

  • موقعیت جغرافیایی

از مهم‌ترین دریاهای اطراف این اقیانوس راس، آموندسن، درياي ودل، ديويس و درياي بلينگسهاوزن را می‌توان نام برد. مقامات استراليايي همواره حد این اقیانوس را مرزهای جنوبی جزیره استرالیا دانسته و عقیده دارند اقیانوس منجمد جنوبی هم‌مرز با استرالياست.

  • آب و هوا

اقیانوس منجمد جنوبی به علت نزدیکی با قطب جنوب و قاره جنوبگان سرد است. بسیاری از مناطق این اقیانوس یخ‌بسته است و دارای تعداد زیادی کوه یخی است که با توجه به پدیده گرم شدن زمین بر تعداد آنان افزوده می‌شود. دمای آب معمولاً بین -۲ تا ۱۰ درجه سلسیوس است. عمق آّ در اقیانوس منجمد جنوبی نیز بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر است.

  • حیات جانوری

در آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی حیواناتی مانند نهنگ، پنگوئن، ماهي مركب و خوك دريايي زندگي مي‌كنند. در اقیانوس منجمد جنوبی بر اثر تاثیرات جوی ناشی از شکاف لايه اوزون میزان زیادی اشعه فرابنفش وجود دارد که توسط فيتوپلانكتون‌ها جذب و به برخی حیوانات مانند ماهی‌ها منتقل شده‌ است. این انتقال موجب تغییر در دي ان اي ماهی‌ها شده ‌است.