همشهری آنلاین معاون وزیر راه و شهرسازی "خشک شدن بخشی از تالاب‌های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گرد و غبار در هوای جنوب غرب کشور می‌شد و در نتیجه هجوم ریزگردها به آسمان این منطقه و استان‌های همجوار که این روزها در اهواز شدت گرفته است" را از جمله پیامدهای ساخت سد کرخه برشمرد.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی با یادآوری برخی از تصمیم‌گیری‌های بخشی و بدون بررسی همه جانبه در گذشته که فجایع بزرگی در فضاهای سرزمینی کشور به وجود آورده است، افزود: در دو سه دهه گذشته در ماه‌های فروردین و اردیبهشت که بارش‌ها زیاد می‌شد، تمام دشت‌های خوزستان در پدیده آب گرفتگی غرق می‌شدند و حتی تا کناره جاده‌های ارتباطی شهرها نیز مملو از آب می‌شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که منشأ این آب گرفتگی، طغیان رودخانه کرخه بود، در دوره‌ای تصمیم گرفته شد که سد بزرگی روی این رودخانه ساخته شود.

وی افزود: آب گرفتگی با ساخت سد کرخه برطرف شد، اما تبعات بدتری گریبان خوزستان را گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: نمونه دیگر دریاچه ارومیه است. چندین رودخانه به این حوزه آبریز ورود می‌کنند؛ اما در دوره‌ای ساخت 90 سد روی این رودخانه‌ها برنامه‌ریزی و 40 دستگاه از این سدها نیز اجرایی شد.

وی افزود: به این سدها، حفر تعداد زیادی چاه عمیق برای کشاورزی منطقه را نیز اضافه کنید؛ نتیجه‌اش خشکی دریاچه ارومیه است که درمان این عارضه و بازگشت به شرایط گذشته بسیار پرهزینه و طاقت فرساست و شاید هیچ‌گاه نتوانیم به طور کامل به شرایط گذشته دست یابیم.