به گفته ولي آذروش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، يكي از آزمونهاي مهم كه در مراكز انجام ميشود تست آلايندگي خودرو است. سلامت يا عدمسلامت و كاركرد صحيح خودروها در اين آزمون براساس حدود مجازي كه سازمان حفاظت محيطزيست تعيين كرده و به مراكز معاينه فني در سرتاسر كشور ابلاغ شده، مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
هماكنون 27درصد از مردودي خودرو مربوط به آزمون آلايندگي ميشود و بقيه آزمونها نيز مــــيتواند بهصورت مستقيم يا غيرمستقيم در كاهش آلودگي هوا تأثيرگذار باشد. توقف خودرو بهعلت نقص در حاشيه راهها عامل ايجاد اختلال در رواني ترافيك و بالطبع افزايش آلودگي هوا در شهر خواهد شد. خرابي ترمز يا ايراد بسيار جزئي چراغهاي ترمز ميتواند موجب رخ دادن يك تصادف و انباشت خودروهاي ايستاده در يك ترافيك سنگين شود.
مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران ادامه داد: بدون ترديد علاوه بر خودروهاي كاربراتوري كه 45درصد از آلودگي هواي شهر تهران بهعلت تردد اين خودروهاست، وجود ترافيك در شهر يكي از مهمترين عوامل افزايش آلودگي هواست. در اين حجم بالاي ترافيك در شهر بهعلت افزايش مدت كاركرد و توقف و حركت متوالي وسايل نقليه بهخصوص در فصل زمستان، تنها يك روز كافي است كه هوا در وضعيت ناسالم قرار گيرد. آذروش با اشاره به نقش 23درصدي انجام معاينه فني در كاهش آلودگي هوا اظهار داشت: براساس تصميمگيري انجام شده، در يكصدو بيست و دومين جلسه شوراي ترافيك شهرهاي كشور كه به رياست وزير كشور برگزا رشد تمامي خودروها براي تردد در محدوده زوج و فرد ملزم به داشتن معاينه فني شدند.