همشهری آنلاین: علی اکبر قاضی زاده در رابطه با شفافیت اطلاعات نوشت: شفافیت و صداقت و روایت واقعیت‌ها، بیشترین اثرگذاری را دارد و محدودیت در اطلاع‌رسانی، گفتن بعضی حقایق و پنهان کردن بعضی دیگر به مرور زمان تاثیرات مخربی به همراه دارد.

علي اكبر قاضي‌زاده مدرس روزنامه‌نگاري در روزنامه اعتماد نوشت:منفعت فضای آزاد اطلاع‌رسانی، بسیار بیشتر از ضررهای آن برای دولت‌هاست. وقتی اطلاعات از طریق رسانه‌های رسمی و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای منتشر می‌شود، میزان آسیب‌ها در جامعه كمتر می‌شود. اما محدودیت اطلاعات و عدم‌شفافیت، هم بی‌اعتمادی به رسانه‌ها را افزایش می‌دهد و هم به مرور زمان باعث بالا رفتن آمارهای ناخوشایند می‌شود. در جهان امروزی و ورود شبكه‌های مجازی، بستگی اطلاعات و محدودیت‌های رسانه‌ای دیگر كاركرد قبلی خود را ندارد. در جهان امروز نمی‌شود چیزی را پنهان كرد و بالاخره از یك طریقی منتشر می‌شود.

 اما به همین اندازه كه آزادی اطلاع‌رسانی در این شبكه‌ها به دست می‌آید و اتفاق خوبی است، این شبكه‌های مجازی دو مشكل اساسی دارند؛ اول اینكه هر اطلاعاتی بدون قید و شرط در آنها منتشر می‌شود و این اطلاعات گاهی نادرست هستند در حالی كه وقتی اطلاعات از مجرای رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود، می‌توان به موثق بودن آنها اطمینان داشت و دانست كه روزنامه‌نگارها بدون منبع موثق اطلاعاتی را منتشر نمی‌كنند و اگر این اتفاق رخ دهد، قابل پیگیری هستند.

مشكل دوم هم این است، آدم‌هایی كه در شبكه‌های مجازی این اطلاعات را منتشر می‌كنند، حرفه‌ای نیستند و در نتیجه زبان و ادبیات نوشتاری آنها، ادبیاتی نادرست است كه «لق» می‌زند و نوشتار و زبان نادرست را در جامعه رایج می‌كنند. اتفاقی كه همین حالا هم رخ داده و می‌بینیم كه حتی به مطبوعات و گفتمان رایج همه غلبه كرده. در چنین شرایطی است كه اهمیت آزادی رسانه‌ها بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌كند كه حتی برای جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی به آزادی اطلاع‌رسانی، نیازمندیم.