همشهری‌آنلاین: روزنامه تایمز انگلیس از توطئه برای برکناری جرمی کوربین از ریاست حزب کارگر این کشور، خبر داد.

تایمز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مقام‌هاي بلندپایه و قانون‌گذاران حزب کارگر انگلیس برای دریافت مشاوره‌های حقوقی در ارتباط با چگونگی برکناری جرمی کوربین  در تلاش هستند. آنها امیدوارند بتوانند در به راه انداختن توطئه‌ای علیه کوربین برخی افراد را با خود همراه کنند.

پس از به وجود آمدن دوره‌ای دشوار در حزب کارگر در پی روی کار آمدن رهبری چپ گرا، قانون‌گذاران به برجسته‌ترین نمایندگان این حزب اعلام کرده‌اند که می‌توان کوربین را برکنار کرد .

اختلاف نظرها در میان حزب کارگر که با مخالفت کوربین با حمله‌ هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه آغاز شد؛ عمیق‌تر شده است.

قانون‌گذاران حزب کارگر پس از بحث بر سر شیوه موضع‌گیری کوربین در ارتباط با رأی گیری درباره سوریه اعلام کرده‌اند کوربین باید از سمت خود كناره گيري كند.

این احتمال وجود دارد که کوربین در رأی‌گیری روز دوشنبه قانون گذاران، حزبش را در تصمیم‌شان آزاد بگذارد. او پیشتر خواستار اتخاذ تصمیمی جمعی شده بود. اکثر اعضای کابینه دولتِ در سایه او از اقدام نظامی علیه داعش در سوریه حمایت کرده بودند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از قانون گذاران حزب کارگر خواست اجازه دهند انگلیس به عملیات بمباران مواضع داعش در سوریه بپیوندد. این رئیس‌جمهور سوسیالیست گفت:‌‌ «امیدوارم که مجلس عوام بتواند به درخواست‌های نخست وزیر پاسخ مثبت دهد.»

منتقدان کوربین نگرانند محبوبیت او در میان حامیان حزب سبب شود او بار دیگر به آسانی به عنوان رهبر حزب انتخاب شود. او از زمان انتخاب در ماه سپتامبر توانسته است حمایت 383 هزار عضو حزب را به دست بیاورد. همه این افراد در انتخاب رهبر حزب حق رأی‌دادن دارند.

دو منبع در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اعلام کردند: شرکت جی آر ام لا (GRM Law) -مؤسسه ای که در زمینه املاک و مسائل حقوقی  به حزب کارگر مشاوره مي‌دهد- با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اگر چالشی در زمینه ریاست حزب به وجود آید کوربین باید در پی کسب حمایت 38 قانون‌گذار و عضو حزب، قبل از قرار دادن نام خود در برگه های رأی‌گیری باشد.

اما بعید به نظر می رسد بتوان این گونه کوربین را از سمتش برکنار کرد. نظرسنجی انجام شده روزنامه تایمز در هفته گذشته نشان می دهد 66 درصد از اعضا و حامیان حزب کارگر همچنان بر این باورند کوربین مسیر درستی را در پیش گرفته است.

اما میزان حمایت از او در میان قانون‌گذاران حزب کارگر به مراتب کمتر است. در ماه ژوئن، او به دشواری توانست حمایت کافی اعضای حزب از جمله مارگارت بکت و فرانک فیلد را برای نامزدی خود به دست آورد اما از آن زمان، این دو نفر دست از حمایت از کوربین کشیده‌اند.

مخالفانش بر این باورند اگر بتوانند یک مناقشه ایجاد و کوربین را برکنار کنند، او برای کسب حمایت کافی اعضای حزب برای نامزدی دوباره تلاش خواهد کرد.

دفتر کوربین اعلام کرده است اگر 51 نماینده و عضو حزب کارگر رهبری او را به چالش بکشند، به صورت خودکار رقابتی شانه به شانه بین او و فردی که او را به چالش کشیده است ایجاد خواهد شد.

اما فشارها از سوی قانون‌گذاران حزب کارگر به تازگي آشکارتر شد، زمانی که آنها آشکارا خواستار کناره‌گیری کوربین شدند. برخی قانون گذاران در محافل خصوصی اعلام کردند هیلاری بن، وزیر امور خارجه دولتِ در سایه و تام واتسون، معاون رهبر حزب از جمله افرادی هستند که برای اقدام علیه کوربین پیشقدم خواهند شد.

جان اسپلار که پیشتر وزیر بود، اعلام کرد رفتار حزب کارگر در ارتباط با رأی‌گیری درباره مشارکت انگلیس در عملیات علیه داعش در سوریه غیر قابل قبول بوده است. او در گفت‌وگو با رادیو بی بی سی گفت: «چگونه جرمی کوربین و گروه کوچکی از حامیان او بر این باورند كه دیدگاه های منحصر به فردی دارند؟»

او از اعضای کابینه دولتِ در سایه خواست بر موضع خود پافشاری کنند. او گفت کوربین باید استعفا بدهد.

جان اسپلار افزود: «مطمئنا آنها نباید استعفا بدهند و باید در سمت های خود باقی بمانند. اگر قرار باشد کسی استعفا بدهد آن شخص آقای کوربین است.»

فیونا مک تاگارت یکی دیگر از وزرای سابق نیز گفت که رهبری کوربین ضعیف و پر نوسان است و درباره موضوع بمباران (داعش در) سوریه متقاعد نشده است.

او گفت:‌ «او برای رهبری حزب راهبرد مشخصی اتخاذ نکرده است. او نمی‌داند موضع مردم چیست یا باید چه اقدام‌هايي انجام داد. مشکل این است که حزب من تشنه قدرت نیست اما حزب محافظه کار تشنه قدرت است.»

این گونه اظهار نظرها مهم تلقی می‌شوند زیرا کوربین طی نامه‌ای به قانون‌گذاران حزبش اعلام کرد از حضور انگلیس در عملیات بمباران سوریه حمایت نمی‌کند. این نامه ساعاتی پس از آن نوشته شد که اعضای کابینه‌ در سایه اعلام کردند برای به تأخیر انداختن هر گونه تصمیم‌گیری در این باره تا روز دوشنبه،به توافق رسیده‌اند.

پیش بینی می‌شود دولت انگلیس دوشنبه پیشنهادهایی در ارتباط با حمله هوایی در سوریه ارائه کند.