همشهری آنلاین: نخست وزیر کامبوج پنجشنبه بر تصمیم خود مبنی بر لغو جشنواره آب در این کشور به علت کاهش میزان بارندگی‌ها تاکید کرد.

جشنواره آب در کامبوج هر سال در فاصله 24 تا 26 نوامبر در پنوم پن پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

هون سن (Hun Sen) نخست وزیر کامبوج با اعلام این مطلب افزود علت لغو این جشن سالیانه، کاهش عمق آب در رودخانه پنوم پن است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پنوم پن، وی در این باره در مراسم افتتاح طرح جلوگیری از جاری شدن سیل در پایتخت گفت: «عمق آب رودخانه پنوم پن اکنون به چهار و هشت دهم متر کاهش پیدا کرده است و این رقم تا زمان برگزاری جشن، به چهار و دو دهم متر خواهد رسید. با توجه به این موضوع، برگزاری جشن آب و قایقرانی در رودخانه غیر ممکن خواهد بود.»

عمق آب در رودخانه پنوم پن در حالت عادی حدود هفت تا هشت متر است.

طرح این موضوع توسط نخست وزیر کامبوج در حالی است که سیاستمداران حزب مخالف دولت پیشتر اعلام کرده بودند هدف دولت از لغو این جشن، نگرانی در خصوص تجمع شمار زیاد مردم در پایتخت آن هم در شرایط ناآرامی های سیاسی در این کشور است.

جشنواره آب، بزرگترین جشنواره سالیه در کامبوج شمرده می شود. سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از مردم کامبوج، به ویژه از مناطق روستایی، به پنوم پن آمدند تا در این جشن شرکت کنند.

اختلافات سیاسی طی هفته های اخیر در کامبوج بالا گرفته است. این اختلافات پس از آن تشدید شد که حزب «نجات ملی کامبوج» که از احزاب مخالف دولت این کشور شمرده می شود، اعتراضات گسترده ای را علیه نخست وزیر سازماندهی کرد.

موضوع این اعتراضات، محکومیت سفرهای اخیر نخست وزیر به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و همچنین سفر به فرانسه بود.