نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری از پس فردا سه‌شنبه آغاز به‌کار می‌کند. دیروز به همین‌خاطر ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، در نشست خبری به تشریح جزئیاتی از این کنفرانس پرداخت.

وي ابتدا به اين اشاره كرد كه برگزاري نخستين كنفرانس بين‌المللي برنامه‌ريزي و توسعه شهري در جلسه شوراي برگزاري همايش‌هاي شهرداري تهران مصوب شد. وي اين كنفرانس را ابتكاري در حوزه مديريت شهري دانست و گفت كه به‌خاطر روند معكوس شدن هرم جمعيتي شهرنشيني پس از انقلاب بايد با هم‌انديشي و چنين كنفرانس‌هايي اين روند تغيير جهت دهد. به گفته اماني اكنون 75درصد جمعيت كشور شهرنشين هستند. اماني با بيان اينكه اين كنفرانس 2نشست عمومي و 9نشست تخصصي خواهد داشت محورهاي كلي و علمي كنفرانس را اعلام كرد.

جايگاه و نقش مديريت و برنامه‌ريزي شهري در نظام حكمروايي كشور، جايگاه و نقش كاركرد سياستگذاري و مديريت شهري در توسعه پايدار، نظام مديريت و برنامه‌ريزي شهري سازگار با اقتصاد مقاومتي، نحوه تأمين حقوق عمومي در مديريت و برنامه‌ريزي شهري و محدوديت‌هاي اجرايي در مديريت برنامه‌ريزي شهري ازجمله اين محورها بود كه وي به آنها اشاره كرد. در ادامه نشست ديروز مديركل برنامه و بودجه شهرداري تهران نيز به نكاتي ديگر اشاره كرد. به گفته مهدي پندار حدود 200مقاله به دبيرخانه كنفرانس رسيده كه پس از بررسي و داوري 103مقاله به‌صورت كامل ارائه شد و در نخستين كنفرانس نيز 41مقاله در قالب 9نشست تخصصي ارائه خواهد شد. وي اضافه كرد كه مديران شهري كشورهايي همچون اسپانيا، كويت، عراق، مالزي، هند، سنگاپور، تركيه و كره‌جنوبي در اين كنفرانس حضور مي‌يابند. نخستين كنفرانس بين‌المللي برنامه‌ريزي و توسعه شهري چهاردهم و پانزدهم مهرماه در مركز همايش‌هاي كتابخانه ملي ايران برگزار مي‌شود.