همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان استان البرز از ایجاد بسیج عمومی حتی شکارچیان برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ايرنا، علی کشیری روز شنبه گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان که از هفته پیش در ارتفاعات این منطقه و در بین جمعیت دامی وحشی مشاهده شده بود، هم اکنون تحت کنترل است و از سه روز پیش تاکنون مورد جدیدی مشاهده نشده است.

وی اظهارداشت: برای مبارزه و کنترل این بیماری نیروهای مرتبط و مردم بومی این منطقه بسیج شده‌اند بطوری که بیش از 30 نفر از نیروهای حفاظت محیط زیست اعم از محیط بانان، کارشناسان و مدیران ستادی استان و حدود 40 نفر از مردم بومی شامل دامداران، مرتع‌داران، شوراها، دهیاران و حتی شکارچیان در حال پایش منطقه هستند.

کشیری با بیان این که پایش منطقه و حیات وحش به صورت شبانه‌روزی است، گفت: همکاری مردم طالقان برای نجات حیات وحش با سازمان حفاظت محیط زیست ستودنی است.

وی با اشاره به صخره‌ای بودن منطقه شکارممنوع طالقان، بیان داشت: پایش حیات وحش در این منطقه بسیار سخت بوده ولی با حضور نیروهای خبره و کارآزموده و حتی شکارچیانی که قبل از این دارای تخلف شکاربوده به یاری ما آمده‌اند تا پایش و کنترل بیماری ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) به خوبی انجام شود.

وی علت اصلی شیوع این بیماری را دام‌های اهلی دانست و افزود: در دام‌های وحشی کنترل بیماری با دام‌های اهلی به علت تحرک مستمر تفاوت دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط دام‌های غیرمجاز که در مراتع منطقه تعلیف می‌کنند به وحوش انتقال یافته است.

وی گفت: برای کنترل دام در مراتع، بارها درخواست نظارت و بازبینی مجدد پروانه‌های چرای دام به مراجع مربوطه داده‌ایم ولی نتیجه‌ای نداده که این موضوع به معضلی بزرگ برای استان تبدیل شده است.

  • دام‌های اهلی به مناطق پایین دست منتقل شده‌اند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طالقان نیز در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: این بیماری از استان‌های مرکزی، زنجان و قزوین به البرز انتقال یافته است.

سید هاشم هاشمی‌نژاد افزود: طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی است که باعث اسهال در حیوانات وحشی می‌شود که آب بدن این حیوانات را کاهش داده و در نهایت به اتلاف آن‌ها می‌انجامد.

وی اظهار داشت: بیماری بین دام‌های اهلی و وحشی مشترک است به همین دلیل دام‌های اهلی عشایر و روستائیان را از ارتفاعات به مناطق پایین انتقال داده‌ایم تا به راحتی بتوان آن‌ها را واکسینه کرد.

وی گفت: همچنین برای کنترل و ریشه‌کنی این بیماری یک کمربند حفاظتی با همکاری مدیریت بحران فرمانداری طالقان، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در منطقه تشکیل شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان هفته گذشته حدود 41 کل و بز وحشی را در منطقه شکارممنوع طالقان تلف کرد.