همشهری آنلاین: مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: سراسر کشور به ویژه نوار شمالی تحت تاثیر پدیده موج گرمایی قرار گرفته است که در این فصل تقریبا غیرعادی است.

به گزارش ايرنا، مجید آزادی روز دوشنبه گفت: زمانی که دمای هوا از میانگین بیش‌تر می‌شود به اصلاح می‌گویند موج گرمایی ایجاد شده است که معمولا حالت عادی نیست و اکنون نیز همین پدیده در کشور رخ داده است.

وی اظهار کرد: علت وقوع موج گرمایی را به طور مستقیم نمی‌توان به تغییر اقلیم ربط داد اما به طور غیرمستقیم مرتبط است به این معنا که زمانی جنگل تخریب و ساخت و سازهای بی‌رویه انجام می‌شود قطعا بروز این پدیده‌های غیرعادی نیز به وفور دیده می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: ادامه روند تخریب محیط زیست موجب فراوانی بروز پدیده‌های غیرعادی مانند موج گرما، موج سرما و بروز سیلاب می‌شود.

وی افزود: اگر در گذشته هر 10 سال یک بار شاهد بروز پدیده موج گرما و سرما بودیم اکنون هر 5 سال یک بار باید منتظر وقوع آن باشیم و اگر روند تخریب طبیعت و انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه یابد قطعا زمان وقوع کمتر می‌شود.

آزادی گفت: فردا (سه‌شنبه) در نوار شمالی تا حدودی از شدت گرما کاسته می‌شود اما دارای نوسان است زیرا دوباره کمی دما افزایش می‌یابد و این روند تا جمعه ادامه دارد اما از آخر هفته دمای هوا به حالت عادی برمی‌گردد.

وی افزود: دمای هوا در برخی از نقاط شمال کشور مانند استان گلستان تا 49 درجه گزارش شده است که نسبت به میانگین بلندمدت نرمال نیست و حدود 3 تا 4 درجه گرم‌تر است که با توجه به میزان رطوبت هوا این دما بسیار زیاد است.

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: در سایر نقاط کشور نیز روند از بین رفتن پدیده موج گرما کندتر است اما تا آخر هفته شاهد عادی شدن دمای هوا به نسبت فصل خواهیم بود.