تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

مهرداد طبرسی: برگزاری همایش و بزرگداشت، اگر به شکل امروزی و صحیح انجام شود، محل بروز و شکوفایی نوشته‌ها و مقالات پرباری می‌شود.

نكوداشت احمد سميعي نمونه موفق يكي از همين همايش‌هاست چرا كه بسياري از محققان و اديبان و نويسندگان به پاس اين چهره ماندگار مقالات و نوشته‌هاي خود را سر و ساماني دادند يا به همين انگيزه بسياري بزرگان كاري انجام داده‌اند درخور نام و مرتبه‌ او.

عنوان «به دانش بزرگ و به همت بلند» انصافا برازنده‌ منش و شخصيت ادبي سميعي گيلاني است؛كتابي كه به همت سايه اقتصادي‌نيا به زيور طبع آراسته شده؛ كوشش‌گري كه بسياري از نوشته‌ها و مقالات و ترجمه‌هاي استادش را پيش از اين نيز جمع‌آوري كرده است.

اما صورت‌بندي خود كتاب مشتمل بر 4 بخش است؛ بخش اول به راه زبان و ادب و فارسي است و بخش دوم، تحت عنوان درباره استاد، نوشته‌هاي شاگردان، همكاران و رفيقان ادبي اوست؛ بخش سوم، نگارش و ويرايش، به مداقه در ترجمه‌ها و ويرايش او مي‌پردازد و فصل پاياني گيلان‌شناسي نام دارد كه به زادگاه محبوب سميعي اختصاص دارد، از لحاظ ادبي و زبان شناختي. اين كتاب گرچه نويسندگان گوناگوني دارد اما همچون چراغي است كه قوه روشنايي آن، همت مردي است كه پرتوهاي بلند دانش را مي‌افروزد.