همشهری آنلاین: فانی با بیان اینکه در دولت قبل طی ۴۴ ماه ۱۱۶ هزار نفر بدون ضابطه و نیاز سنجی بر اساس روابط استخدام شدند، گفت: ۵ هزار معلم قرآن استخدام شده که تعدادی از آنها حتی نمی‌توانند قرآن بخوانند.

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش در سال 93 و 94 به ترتیب 26 و 23.5 درصد رشد داشته است و این در حالی است که بودجه کل دولت در این دو سال به ترتیب 11 و 11.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد و این بیانگر اهمیت آموزش و پرورش از نگاه دولت است.

وی در خصوص انتصابات صورت گرفته در آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش قوی‌ترین وزارتخانه در انتصابات از جهت همراهی با دولت بوده است.

  • چاره‌ای جز کاهش نیرو نداریم

فانی با بیان اینکه برخی می‌گویند وزیر آموزش و پرورش کم تحرک و کم کار است، تصریح کرد: اینگونه نیست زیرا من اهل مجادله و تبلیغات نیستم و افزایش بودجه آموزش و پرورش بدون سر و صدا و تبلیغات، نشان دهنده پیگیری امور از مجاری قانونی و مسیرهای مختلف است به گونه‌ای که وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، پیگیرترین وزارتخانه در خصوص مسائل اساسی کارکنان و نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش نسبت تعداد دانش آموز به کل پرسنل آموزش و پرورش را 11.5 عنوان کرد و ادامه داد: این عدد بیانگر بهره‌وری پایین نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و اعتقاد من این است که آموزش و پرورش چاره‌ای جز کاهش نیروی انسانی و رسیدن به یک عدد معقول ندارد.

  • استخدام 116 هزار نفر بدون ضابطه در دولت دهم

فانی با انتقاد از سیاست‌های کارشناسی نشده و شتابزده در سال‌های قبل اضافه کرد: در دولت دهم در مدت 44 ماه ، 116 هزار نفر را بدون ضابطه و نیاز و بعضاً براساس روابط خانوادگی و قومی استخدام کرده‌اند.

وی تأکید کرد: استخدام‌های کارشناسی نشده و بدون نیازسنجی را در آموزش و پرورش به دلیل بهره‌وری پایین نیروی انسانی، خیانت به نظام تعلیم و تربیت دانسته و راه حلّ اساسی برون رفت از این مشکل را کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش به تعداد 750 هزار نفر می‌دانم.

  • 2300 معلم در دوره دوم متوسطه در تهران مازاد هستند

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فقط در شهر تهران 2300 معلم در دوره دوم متوسطه به صورت مازاد هستند، خاطرنشان کرد: قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولان وقت به دلیل آنکه می‌دانستند در دولت جدید مسئولیتی نخواهند داشت راه ورود بی‌ضابطه نیرو به شهر تهران را باز کردند و مشکلات عدیده برای آموزش و پرورش دولت یازدهم فراهم کردند.

وی اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی در سال 93 را بسیار موفقیت آمیز خواند و تصریح کرد: با اجرای این سیاست و به دور از هرگونه تبلیغ و هیاهو، جلوی خالی ماندن 40 هزار کلاس درس را در ابتدای سال تحصیلی جاری گرفتیم و علاوه بر صرفه‌جویی به میزان 1000 میلیارد تومان، گامی عملی در ساماندهی نیروی انسانی برداشته شد که این موفقیت از افتخارات دولت در بخش آموزش است.

  • عدم توانایی برخی معلمان قرآن استخدام شده، در خواندن قرآن

فانی با بیان اینکه امسال 38 هزار معلم بازنشسته می‌شوند، گفت: باید توزیع نیروی انسانی و استخدام‌های جدید بر مبنای بومی گزینی و بومی پذیری باشد تا شاهد مشکلات جدید نباشیم.

وی با بیان اینکه در دولت قبل 5 هزار ردیف استخدام به معلمان قرآن داده شده است، گفت: متأسفانه تعدادی از این استخدام‌ها بر اساس ضابطه نبوده به گونه‌ای که تعدادی از این افراد که به عنوان معلم قرآن وارد آموزش و پرورش شده‌اند قادر به خواندن قرآن نیستند و مایه تأسف است که بگویم این استخدام‌ها دردی از آموزش و پرورش دوا نکرده است.

طی 10 سال آینده، 500 هزار معلم بازنشسته می شوند

فانی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید با سیاست‌های دولت همراه باشد، ادامه داد: مشکلات معلمان و آموزش و پرورش را طی جلساتی با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح کردم.

وی اضافه کرد: طی 10 سال آینده، 500 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و باید همزمان ورودی‌های جدید آموزش و پرورش مدیریت شود تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش 196 هزار نفری جمعیت دانش آموزی در سال تحصیلی جاری، گفت: از این تعداد 26 هزار نفر در مقطع ابتدایی و بقیه کودکان بازمانده از تحصیل بودند که این امر گام بزرگ آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی محسوب می‌شود و مایه مباهات است که دولت تدبیر و امید توانسته است کودکان بازمانده از تحصیل را به کلاس‌های درس بیاورد.

  • مسکن مهر بدون مدرسه، قصه‌ای پر غصه است

فانی کمبود شدید فضاهای آموزشی در مناطق مسکن مهر را داستان پرغصه‌ای برای دولت و آموزش و پرورش خواند و افزود: این روزها شاهد هستیم که پروژه‌های مسکن مهر را بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های آموزشی، خدماتی و امنیتی مانند مدرسه، کلانتری و پارک تحویل می‌دهد و مسکن مهر به جای اینکه باری از دوش دولت و آموزش و پرورش بردارد به داستانی پرغصه برای ما تبدیل شده است.