همشهری آنلاین: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن سخنرانی در افتتاحیه اجلاس WSIS ۲۰۱۵ در محل اجلاس در ژنو، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جامعه اطلاعاتی را تشریح کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمود واعظی در صحن اصلی اجلاس فروم WSIS 2015 که از 25 ماه مه ۲۰۱۵ با شعار «نوآوری مشارکتی: توانمندسازی سازمان‏‌های ICT برای توسعه پایدار» در ژنو سوئیس آغاز بکار کرده است، به سخنرانی پرداخت.

واعظی در این سخنرانی ضمن تشریح اهمیت جامعه اطلاعاتی مردم‌محور و توسعه‌محور، گفت: جامعه اطلاعاتی مردم‌محور و توسعه‌محور می‌تواند در دستیابی به اهداف توسعه به کشورها کمک کند.

وی افزود: امروز دنیا با چالش‌های جدی و جدیدی روبروست که برخی از این چالش‌ها را می‌توان با استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات حل و فصل کرد.

وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات كشورمان با اشاره به اینکه دنیا به اقتصاد مبتنی بر نوآوری روی آورده است، گفت: لازم است برای تشویق و تسهیل نوآوری‌های فناورانه، گام‌های بلندی برداریم. این موضوع ما را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار و جامعه اطلاعات‌محور در همه جوانب و ساخت دنیایی بهتر کمک می‌کند.

واعظی با ابراز نگرانی از شکاف دیجیتالی بین کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته، گفت: برای کاهش این شکاف باید ICT و خدمات آن در دسترس همگان باشد.

وی افزود: حمایت از تلاش‌های ملی در کشورهای در حال توسعه در زمینه کاهش شکاف دیجیتال از طریق ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت‌ها برای تضمین حضور آنها در تمامی‌ زمینه‌های جامعه اطلاعاتي جهانی باشد.

وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات کشورمان در ادامه با اشاره به موضوع حاکمیت و راهبری اینترنت گفت: جمهوری اسلامی ایران موضوع حاکمیت اینترنت را مهم‌ترین بخش از جامعه اطلاعاتي می‌داند و معتقد است باید بر اساس بیانیه ژنو در رابطه با آن عمل شود که مطابق آن، تمامی‌ دولت‌ها باید نقش و مسئولیت برابر در مسایل سیاست‌گذاری بین‌المللی مرتبط با اینترنت داشته باشند.

واعظی در پایان با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در جهت حمایت از نخبگان و فعالان بخش خصوصی در تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات در ایران را سرعت دادیم چراکه شبکه ملی اطلاعات می‌تواند ضمن دسترسی راحت‌تر و با سرعت و کیفیت بیشتر کاربران، منجر به گسترش تولید محتوای بومی شود.

وی افزود: ايران سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات ایران را مورد حمایت قرار داده و از آن استقبال می‌کنیم.

«فروم ۲۰۱۵ وسیس» از 25 تا 29 ماه مه ۲۰۱۵ تحت عنوان «نوآوری با یکدیگر، توانمندسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار» در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. این مجمع بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه جامعه «تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه» است.

برچسب‌ها