سید محمد فخار: نیمی از نخستین‌ماه سال ۹۴با هوای پاک گذشته است و با استناد به آمار می‌توان ادعا کرد که این بهترین دوره آب و هوایی در ۶ سال اخیر است.

اما سرانجام آلودگي هوا و ديگر آلاينده‌هاي زيست‌محيطي به سراغ تهران خواهند آمد. در اين ميان آسمان آبي، زمين پاك عنوان طرحي است كه از زمستان سال 93كليد خورده و قرار است گامي نو براي بهبود شرايط زندگي شهروندان باشد.گرچه مردم آسمان آبي، زمين پاك را يك ‌رؤيا مي‌دانند و مسئولان شهري براي ارتقاي محيط‌زيست شهر تلاش كرده‌اند اما بايد همه مسئولان، نهادها و اقشار جامعه براي اين مهم تلاش كنند؛ موضوعي كه 4نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با همشهري بر آن تأكيد كردند.

  • اراده ملي براي حفظ محيط‌زيست

مهرداد لاهوتي، عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي درباره وضعيت هواي تهران به همشهري گفت: گرچه در روزهاي ابتدايي سال جديد هواي پاك نصيب شهروندان شده است اما هيچ نهادي براي اين مهم كاري نكرده است. بي‌شك آلودگي هوا مي‌تواند دوباره دامنگير تهران شود. نسخه‌هاي پيچيده‌شده در اين‌باره كاملا واضح و شفاف است و سهم هر نهاد براي نوسازي ناوگان شهري و كاهش آلودگي هوا مشخص شده است اما بايد اراده ملي جدي براي كاهش آلودگي هوا فراهم شود.

به گفته اين نماينده مجلس، در اين ميان شهرداري در حد وسع خودش تلاش كرده و مي‌كند كه آسمان آبي، زمين پاك را در تهران حمايت و برقرار كند اما بايد همه نهادها شامل دولت و قواي ديگر هم براي اين كار همدل شوند. وقتي كسي به فكر استاندارد‌سازي‌ خودروها و سوخت نيست، مشخص است كه نمي‌تواند آسمان را نيز آبي خواست.

  • يك طرح مردم نهاد

جواد كوليوند، نايب‌رئيس كميسيون شوراهاي مجلس درباره تحقق آسمان آبي، زمين پاك در تهران تصريح كرد: اجراي اين طرح منجر به اتفاق فرهنگي بزرگي در كشور خواهد شد. وي افزود: درصورتي كه بخواهيم آسمان آبي و زمين پاكي داشته باشيم نبايد متولي اين طرح را گره گشا و مجري بدانيم چرا كه متولي تنها سياستگذار است و بسياري از شاخص‌هاي اجرايي دست مردم است. كوليوند خاطرنشان كرد: طرح آسمان آبي، زمين پاك طرح مردم نهادي است كه در راستاي رسيدن به شهر ايده آل كمك شاياني خواهد كرد و مجلس شوراي اسلامي نيز درصورت ابلاغ اين طرح، از هيچ حمايتي صرف‌نظر نخواهد كرد.

  • حمايت مجلس از طرح

حجت‌الاسلام علي‌اكبر ناصري، عضو فراكسيون محيط‌زيست مجلس در اين‌باره گفت: تصميم جديد و ابتكار مطرح شده با عنوان «آسمان آبي، زمين پاك» مورد تقدير است چراكه مي‌تواند به‌صورت جدي شهر تهران را متحول كند. وي اظهار كرد: هر اقدامي كه در راستاي حفظ زيست‌محيطي، زيبايي، آراستگي و سلامت شهرهاي بزرگ و به‌خصوص شهر تهران باشد، كاري ضروري است و چنين اقداماتي باعث مي‌شود تا شهروندان هرچه بيشتر در كارهاي شهرداري مشاركت كنند.

به گفته اين نماينده مجلس، اين آمادگي نزد قوه مقننه وجوددارد كه با تمام توان از طرح مذكور حمايت كند چرا كه ترافيك و آلودگي 2 موضوع بسيار مهم و حياتي در شهر تهران محسوب مي‌شود و بر همگان لازم است تا نهايت تلاش خود را در راستاي حل‌وفصل اين معضل انجام دهند. به گفته ناصري، مجلس علاوه بر بحث قانونگذاري، مي‌تواند در زمينه تأمين اعتبارات لازم كمك يار شهرداري تهران باشد. به گفته وي، حل مسائل پسماند، ترافيك و آلاينده‌هاي زيست‌محيطي ازجمله چالش‌هاي عمده‌اي است كه اكنون شهر تهران با آن دست به گريبان است و ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌هاي موجود، اعم از دولتي و غيردولتي شهرداري تهران را در حل‌وفصل اين معضلات ياري دهند.

  • لزوم برنامه‌ريزي جدي

ايرج نديمي، ديگر عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس درباره طرح آسمان آبي، زمين پاك تصريح كرد:‌ براي شهري با 9ميليون جمعيت ثابت و ميليون‌ها جمعيت سيار بايد همه نهادها برنامه‌ريزي جدي داشته باشند. همه بايد با توجه به شناخت علل آلودگي هوا آن را رفع كنند. طبيعي‌ترين نيازي كه جمعيت تهران به آن نياز دارد، داشتن آسمان آبي و بهره‌مندي از زمين پاك و طبيعت است. به گفته وي، حتي دين ما نيز آسمان آبي، زمين پاك را يك نياز اوليه براي بشر عنوان مي‌كند. اگر اين هماهنگي بر هم بخورد و به جاي مناظر طبيعي و پاك، آلوده‌كننده‌هاي مختلف محيط زندگي وي را دربر بگيرد، آرامش زندگي وي مورد هدف قرار مي‌گيرد.