همشهری آنلاین: رسول نجفیان بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون به شهروندان پیشنهاد داد در ایام نوروز کتاب «از اسطوره تا تاریخ» دکتر مهرداد بهار را مطالعه کنند.

به گزارش مهر؛ رسول نجفیان بازیگر، کارگردان، پژوهشگر و خواننده درباره فعالیت هایی که مردم می توانند در نوروز امسال انجام دهند تا تعطیلات بهتری را پشت سر بگذارند گفت: معتقدم که باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا ارزش های کهن، آیین ها و متون قدیمی و تاثیرگذار ایرانی را حفظ کرده و در راستای اعتلای آنها و معرفی شان به نسل جوان کوشش کنیم.

وی افزود: پیشنهاد من به شهروندان عزیز این است که در روزهای تعطیلات نوروزی که فرصت و زمان کافی برای مطالعه وجود دارد کتاب «از اسطوره تا تاریخ» دکتر مهرداد بهار را مطالعه کنند. این کتاب ارزشمند درباره اسطوره‌ها و تاریخ باستان ایران و مصاحبه های و سخنرانی هایی در این زمینه است.

نجفیان در پایان متذکر شد: در نظر دارم پژوهشی را که سال ها درباره اش تحقیق کرده ام و درباره آیین های نوروزی مثل سفره هفت سین، خانه تکانی و آیین های مختلف نوروز است به شکل آیتم های نمایشی درآورده و در شبکه نمایش خانگی عرضه کنم. امیدوارم فرصت تولید این برنامه به وجود بیاید تا مردم ما بتوانند گذشته خود را بیشتر درک کرده و با آیین ها و رسومی که این روزها دارد به دست فراموشی سپرده می شود، آشنا شوند.

در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» جستارها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، نقدها و نوشته‌هایی از مهرداد بهار گردآمده كه برخی از آن‌ها پیش از این در نشریات علمی و فرهنگی كشور منتشر شده‌است. این مطالب در سه بخش و یک پیوست تدوین شده‌اند که بخش نخست با عنوان «جستارها» مشتمل بر هفت مقاله درباره اساطیر و تاریخ ایران باستان است. بخش دوم شامل «سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها»یی است درباره اسطوره و تاریخ و بخش سوم مجموعه‌ای از «نقدها و نظرها»ی وی درباره پاره‌ای از اسطوره‌های ایرانی‌است.

رسول نجفیان قصد دارد اواخر اردیبهشت ماه نمایش «زال و سیمرغ» را که پیش از این در جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه برده بود، در فرهنگسرای بهاران اجرا کند.