تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

فهیمه پناه‌آذر: آخرین‌ماه هر سال فرصتی مناسب برای رقابت جدی شرکت‌های پخش برای به‌دست آوردن اکران نوروزی است.

هر چند اين اكران در سال‌هاي اخير با حرف و حديث همراه بوده كه در نهايت به پايين‌آمدن فيلم از روي پرده يا دعوا بر سر اكران فيلم منجر شده است اما به‌نظر مي‌رسد شوراي صنفي نمايش در سال رو به پايان و در دوره جديد فعاليت خود سعي كرده رويه‌اي قانونمند در انتخاب فيلم‌ها در پيش بگيرد تا فيلم‌هاي نوروز 94دور از جنجال و در حاشيه امن به نمايش درآيند.

در فاصله يك هفته تا آغاز اكران نوروزي، شوراي صنفي نمايش نام 10فيلم متقاضي اكران را اعلام و انتخاب از ميان نامزدها را به گروه‌هاي سينمايي و سينماداران واگذار كرد؛ «رخ ديوانه» ابوالحسن داوودي، «استراحت مطلق» عبدالرضا كاهاني، «طعم شيرين خيال» كمال تبريزي، «ايران‌برگر» مسعود جعفري جوزاني و «روباه» بهروز افخمي كه براي اكران نوروز انتخاب شدند در كنار «من ديه‌گو مارادونا هستم» بهرام توكلي، «ماهي سياه كوچولو» مجيد اسماعيلي، «اسب سفيد پادشاه» محمدحسين لطيفي، «عصر يخبندان» مصطفي كيايي و «ناهيد» آيدا پناهنده.

البته غلامرضا فرجي سخنگوي شوراي صنفي نمايش تأكيد كرد كه در انتخاب فيلم‌ها چند مورد رعايت شده است: يكي از معيارهاي مورد نظر در انتخاب فيلم‌هاي نوروزي تقارن روزهاي آغاز سال با ايام فاطميه است. همچنين قرار شد انتخاب فيلم‌ها براساس درخواست دفاتر پخش باشد. در انتخاب فيلم‌هاي نوروزي امسال مقرر شد فيلم‌هايي كه پيش‌بيني مي‌شود گيشه خوب دارند همزمان به نمايش درنيايند تا در طول سال آينده هم فيلم پرفروش باشد.

با توجه به اين موارد، داريوش باباييان از اعضاي شوراي مركزي كانون پخش‌كنندگان سينما با اعلام فيلم‌هاي برگزيده اكران نوروز به همشهري گفت: پخش‌كنندگان قراردادهاي خود را به سازمان سينمايي ارائه دادند و بر اين اساس، ايران‌برگر در گروه آزادي، رخ ديوانه بهترين فيلم جشنواره در گروه استقلال، استراحت مطلق در گروه قدس، طعم شيرين خيال در گروه آفريقا و روباه در گروه فرهنگ روي پرده مي‌روند.

داوودي كه روز دوشنبه موفق نشد وارد هيأت مديره خانه سينما شود، عضو شوراي صنفي نمايش است و ممكن است انتخاب فيلم او براي اكران نوروز شائبه‌هايي پديد آورد. فرجي اما در اين‌باره مي‌گويد: وقتي نوبت به راي‌گيري درباره رخ ديوانه رسيد، داوودي جلسه را ترك كرد. استراحت مطلق كاهاني كه به دلايلي از حضور در جشنواره بازماند، حالا با گرفتن پروانه نمايش در يك شرايط مناسب روي پرده مي‌رود و تبريزي پس از ناكامي نخستين سريال شبكه نمايش خانگي، چشم به موفقيت طعم شيرين خيال در گيشه دوخته است. بنياد سينمايي فارابي هم در انتخاب ميان فيلم خود يعني روباه و ديگر گزينه‌ها، طبعا جانب آخرين ساخته افخمي را گرفت كه با موضوع پرونده هسته‌اي ايران ساخته شده است.