همشهری آنلاین: بهای نفت در آسیا پنجشنبه روز ۱۳ آذر به علت کاهش غافلگیر کننده ذخایر نفت آمریکا، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، بر همین اساس، در معاملات امروز آسیا بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل درماه ژانویه 33 سنت افزایش یافت و به 67 دلار و 71 سنت رسید.

بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه هم با 41 سنت افزایش، بشکه‌ای 70 دلار و 33 سنت معامله شد.
طبق گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور طی هفته منتهی به 28 نوامبر 3 میلیون و700 هزار بشکه کم شده و به 379 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است. در صورتی که تحلیل گران انتظار داشتند این ذخایر 600 هزار بشکه افزایش یابد.

به اعتقاد دنیل آنگ از تحلیل‌گران موسسه فیلیپ فیوچر در سنگاپور، این کاهش ذخایر نفتی آمریکا سبب افزایش اندک بهای نفت در بازارها شده است.

وی با اشاره به روند نزولی بهای نفت در روزهای اخیر درپی نشست اوپک، گفت به نظر می‌رسد تحکیم قیمت‌ها پایان یافته است.
کشورهای صادر کننده نفت ،اوپک، به رغم روند نزولی بهای نفت که از تابستان آغاز شده است، پنجشنبه گذشته تصمیم گرفتند سقف تولید خود را روی 30 میلیون بشکه در روز حفظ کنند وهمین تصمیم سبب کاهش بهای نفت شد.

به گفته تحلیل‌گران، اکنون چشم سرمایه گذاران به نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا دوخته شده است که روز پنجشنبه (امروز) برگزار می‌شود.

بهای نفت در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس نیویورک (نایمکس) 50 سنت افزایش یافت و به 67 دلار و 38 سنت رسید.
اما در همین روز در بازار لندن، بهای نفت خام برنت دریای شمال با 62 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز سه‌شنبه، بشکه‌ای 69 دلار و 92 سنت معامله شد.