با بهره‌برداری از کارخانه طلای زرشوران تکاب که با ظرفیت ۳ تن، بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه به شمار می‌رود، میزان تولید سالانه طلای کشور از رقم بیش از ۲تن کنونی به بیش از ۵تن افزایش می‌یابد.

اين مجتمع كه با سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي 170ميليارد توماني و حضور معاون اول رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسيد، موجب اشتغال مستقيم 250 تا 300نفر و غيرمستقيم بيش از يك هزار نفر مي‌شود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، سهم سرمايه‌گذاري ارزي اين پروژه را 17.5ميليون يورو قلمداد و اعلام كرد: اين مبلغ صرف تأمين ماشين‌آلات مورد نياز شده و بيش از 70درصد اين مجتمع با استفاده از توانمندي داخلي آماده شده است.

مهدي كرباسيان از افزايش ظرفيت اين كارخانه به 6تن طلا با اجراي طرح توسعه خبر داد و افزود: براساس پيش‌بيني‌هاي اوليه ذخيره معدني اين مجتمع 55تن بود كه با بررسي‌هاي جديد اين رقم به 110تن افزايش يافته است. توليد يك هزار و 250كيلوگرم نقره و 500كيلوگرم جيوه از ديگر مواد معدني همراه است كه در اين مجتمع استخراج مي‌شود.

همچنين ذخاير كشف‌شده فعلي قادر به توليدسالانه 6تن طلا تا 19سال آينده بوده و اجراي طرح توسعه اين كارخانه نيازمند يك ميليون يورو سرمايه‌گذاري و 900ميليارد ريال هزينه است. اكنون اكتشافات و مناقصه حفاري‌هاي تكميلي براي انتخاب پيمانكار آغاز شده و به‌زودي عمليات حفاري اكتشافي 10هزار متر در اين معدن اجرا مي‌شود. معدن طلاي زرشوران كه در 35كيلومتري شهر تكاب در استان آذربايجان غربي و در 15كيلومتري مجموعه جهاني باستاني تخت سليمان قرار گرفته، داراي ذخاير كانسنگ طلاي 20ميليون تن با ميانگين عيار5.5 گرم در هر تن است.