تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵

اصغر اصغری: ماه مبارک رمضان با همه خیر و برکاتش از راه رسیده و دوباره سبک زندگی ما را به شیوه‌ای مطلوب تغییر داده است اما این ‌ماه مبارک فرصت مغتنمی را پیش‌روی ما می‌گذارد تا علاوه بر رفتارهای فردی، نگاهی هم به رفتارهای اجتماعی و شهروندی‌مان داشته باشیم و بتوانیم آنها را هم تصحیح کنیم.

بهبود شرايط ترافيكي شهر يكي از موضوعاتي است كه بخش عمده آن به رفتار ما شهروندان باز مي‌گردد. اگرچه بيشتر شهروندان از خيابان‌هاي شلوغ و پرترافيك كلانشهرهاي كشورمان پيش از وزيدن نسيم اذان مغرب و رسيدن وقت افطار گله و شكايت دارند اما با مديريت بهتر زمان و رعايت حقوق ديگران مي‌توان‌راحت‌تر به مقصد رسيد و لحظه‌هاي معنوي هنگام افطار را با ديگر اعضاي خانواده سپري كرد. يادمان باشد، ترافيك سنگين خيابان‌ها ربطي به‌ماه مبارك رمضان ندارد و ريشه آن را بايد در رفتار ترافيكي‌مان جست‌وجو كنيم. مطالب اين صفحه كه با همكاري شهرام جباري‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران تهيه شده به ما كمك مي‌كند تا سهم خودمان را در بهبود اين شرايط به جاي بياوريم.

ساعت هاي پرترافيك كدامند؟

ماه مبارك رمضان با همه خير و بركاتش از راه رسيده و دوباره سبك زندگي ما را به شيوه‌اي مطلوب تغيير داده است اما اين ‌ماه مبارك فرصت مغتنمي را پيش‌روي ما مي‌گذارد تا علاوه بر رفتارهاي فردي، نگاهي هم به رفتارهاي اجتماعي و شهروندي‌مان داشته باشيم و بتوانيم آنها را هم تصحيح كنيم. بهبود شرايط ترافيكي شهر يكي از موضوعاتي است كه بخش عمده آن به رفتار ما شهروندان باز مي‌گردد. اگرچه بيشتر شهروندان از خيابان‌هاي شلوغ و پرترافيك كلانشهرهاي كشورمان پيش از وزيدن نسيم اذان مغرب و رسيدن وقت افطار گله و شكايت دارند اما با مديريت بهتر زمان و رعايت حقوق ديگران مي‌توان‌راحت‌تر به مقصد رسيد و لحظه‌هاي معنوي هنگام افطار را با ديگر اعضاي خانواده سپري كرد. يادمان باشد، ترافيك سنگين خيابان‌ها ربطي به‌ماه مبارك رمضان ندارد و ريشه آن را بايد در رفتار ترافيكي‌مان جست‌وجو كنيم. مطالب اين صفحه كه با همكاري شهرام جباري‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران تهيه شده به ما كمك مي‌كند تا سهم خودمان را در بهبود اين شرايط به جاي بياوريم.

كدام خيابان هاي پايتخت شلوغند؟

آمارهاي سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران براساس نتايج سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد، خيابان‌هاي وليعصر(عج)، بزرگراه امام علي(ع)، بزرگراه رسالت، خيابان شريعتي، خيابان جلال آل‌احمد، بلوار فرحزادي و خيابان انقلاب ازجمله پرترددترين معابر سطح شهر تهران پيش از افطار هستند. همينطور، بزرگراه‌هاي شرقي و غربي تهران يعني بزرگراه شهيد همت، بزرگراه حكيم و بزرگراه صدر در ساعت‌هاي مانده به زمان افطار با ترافيك سنگين دست و پنجه نرم مي‌كنند. دوربين‌هاي سازمان كنترل ترافيك هم مي‌گويند، بيشتر خيابان‌هاي مركزي تهران به‌دليل استقرار شركت‌ها و سازمان‌ها در اين نقاط، هنگام صبح و يك ساعت قبل از افطار شلوغ‌تر مي‌شوند. اگر برايتان مقدور است، مسير حركتي‌تان را طوري انتخاب كنيد كه به اين خيابان‌ها و بزرگراه‌ها نخوريد يا از سامانه‌هاي حمل ونقل عمومي‌استفاده كنيد.

اتوبوس هاي پرشتاب شهر

سامانه‌هاي مختلف اتوبوسراني در سراسر پايتخت و شهرهاي بزرگ جزو بازوهاي مهم حمل ونقل درونشهري محسوب مي‌شوند. از آنجا كه رفتار ترافيكي شهروندان در اين روزها هم تغيير مي‌كند، سامان‌هاي اتوبوسراني هم تا حدودي با تغيير وظايف روبه‌رو مي‌شوند. مثلا، بيشتر شهروندان به‌جاي ساعت‌هاي روز ترجيح مي‌دهند، شب‌ها از خانه بيرون بيايند و به تفريحگاه‌ها يا مراكز خريد بروند. شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه هم به همين دليل، تعداد سرويس‌هاي روزانه خود را تا حدودي كاهش مي‌دهد و به سرويس‌هاي شبانه مي‌افزايد تا خدمت‌رساني به شهروندان آسان‌تر شود. همچنين زمان حركت و رسيدن اتوبوس‌ها در ايستگاه‌ها در شب نسبت به روزهاي عادي سال كاهش پيدا مي‌كند. توصيه ما اين است كه ترجيحا از رفت وآمدهاي غير ضروري در طول روز كم كنيد و شب‌ها در هواي خنك‌تر و با آرامش بيشتر با اتوبوس‌ها سراغ كارها برويد.

مترو، در ماه مبارك اول است

پركاربردترين و مؤثرترين وسيله نقليه عمومي‌شهر تهران در ماه مبارك رمضان همين مترو است. به‌ويژه شهرونداني كه مي‌خواهند در ساعت‌هاي روز و گرماي تابستاني به مقصدشان برسند، مسير خنك و دور از آفتاب اين وسيله نقليه پركاربرد همه را به زيرزمين مي‌كشاند. متروي تهران براي خدمت‌رساني هر چه بيشتر و بهتر به روزه‌داران عزيز ساعت‌هاي حركت قطارها را تا حدودي تغيير داده است. به‌عنوان مثال، 6قطار به تعداد قطارهاي خط يك مترو در آخرين ساعت مانده به افطار افزوده مي‌شود تا جابه‌جايي مسافرها راحت‌تر و سريع‌تر صورت پذيرد. اين اتفاق در روزهاي شنبه تا چهارشنبه كه حجم مسافران بيشتر است رخ مي‌هد. همچنين از آنجايي كه نمايشگاه قرآن امسال براي نخستين‌بار در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود، تمهيداتي انديشيده شده تا خط يك متروي تهران تا ساعت 24 خدمات بيشتري را به شهروندان ارائه دهد.

تاكسي ها در سر خط ها هستند

شايد اغراق نباشد اگر بگوييم نبض حركت در شهرهاي بزرگ در دستان رانندگان زحمتكش تاكسي است. آنها هم اين آمادگي را دارند تا در‌ماه مبارك رمضان به همشهري‌هايشان خدمات بهتري را ارائه دهند. طبق توافقاتي كه به عمل آمده، تعداد تاكسي‌ها در ساعت‌هاي ابتدايي روز در سرخط‌ها افزايش مي‌يابد تا شهروندان براي رسيدن به محل كارشان با مشكل مواجه نشوند. همچنين مديريت و نظارت بر عملكرد تاكسي‌ها در يك ساعت مانده به افطار افزايش مي‌يابد تا خطوط اصلي شهر با كمبود اين وسيله نقليه مواجه نشود. در حال حاضر بيش از 80هزار تاكسي در خيابان‌هاي تهران تردد مي‌كنند كه سهم آنها در جابه‌جايي مسافران به‌ويژه در ماه رمضان بسيار بالاست. از آنجا كه رانندگان تاكسي هم جزئي از همين مردمند و دوست دارند تا زمان افطار در كنار خانواده‌شان باشند، ساعت حركتتان را طوري تنظيم كنيد كه ۲ ساعت قبل از اذان شما هم در خانه‌تان باشيد.

رفتارهاي ويژه ترافيكي

پليس راهور تهران بيش از 30نقطه پرترافيك شهر در ‌ماه مبارك رمضان را شناسايي كرده و با استقرار نيروها در اين بخش‌ها تلاش خواهد كرد تا مردم راحت‌تر و سريع‌تر به مقصدشان برسند. پليس از همه شهروندان خواسته تا با رعايت قانون، به‌ويژه در اين‌ماه مبارك از حجم ترافيك سنگين ابتدا و انتهاي روز بكاهند.

اگر به هر دليلي مجبور شديد از وسيله نقليه شخصي‌تان استفاده كنيد، يادتان باشد براي رسيدن به خانه قبل از هنگام افطار عجله نكنيد. رانندگي پرشتاب و افزايش سرعت در اين لحظه‌ها امكان بروز تصادف را افزايش مي‌دهد.‌ ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي براي ماست تا احترام به حقوق شهروندان و رعايت قانون را بيشتر تمرين كنيم. حالا كه خودتان پشت فرمان نشسته‌ايد، اگر برايتان مقدور است در دقايق پيش از افطار، همشهري‌هايتان را هم سوار كنيد تا آنها هم زودتر در كنار خانواده‌هايشان حاضر شوند. يادمان باشد، همه مثل ما دوست دارند هنگام افطار زودتر به خانه‌هايشان برسند و اين لحظه‌هاي روحاني را با ديگر عزيزانشان سپري كنند. اگر در ترافيك عصرگاهي مانديد سعه‌صدر بيشتري به خرج دهيد.

شناسايي مسيرهاي پرترافيك شهر به شما اين امكان را مي‌دهد تا مسيرهاي جايگزين رسيدن به مقصد را پيدا كنيد. براي اين كار مي‌توانيد از نقشه آنلاين ترافيكي شهر تهران استفاده كنيد. برنامه موبايلي اين نقشه آنلاين را مي‌توانيد از سايت سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران دانلود كنيد.

اگر ساعت كاري‌تان طوري است كه هنگام افطار حتما در خيابان مي‌مانيد و زودتر از آن به خانه نمي‌رسيد لازم است كمي ‌آب و خوراكي‌هاي شيرين همراه‌تان داشته باشيد. اينطوري، ديگر لازم نيست براي رسيدن به منزل با سرعت غيرمجاز رانندگي كنيد.

طبق اعلام نظر پليس راهور تهران، ساعت‌هاي طرح زوج و فرد در اين ماه يك ساعت كاهش خواهد يافت تا برنامه‌ريزي براي رفت و برگشت شهروندان با سهولت بيشتري انجام شود.

يكي از مهم‌ترين روش‌ها براي اينكه شما جزئي از ترافيك سنگين شهرتان نباشيد اين است كه مديريت و شيوه انجام كارهاي روزانه را در ‌ماه مبارك رمضان تغيير دهيد يا آن را تقويت كنيد؛ به‌طور مثال، به جاي اينكه خودتان با خودروي شخصي وارد خيابان شويد تا يك كار بانكي يا يك خريد را انجام دهيد، سرويس‌هاي اينترنتي‌تان را در خانه فعال كنيد. يا مثلا ساعت حركت‌تان از خانه را بعد از 10صبح يا بازگشت‌تان را قبل از 2بعدازظهر تنظيم كنيد.