همشهری آنلاین: بر اساس فرجه زمانی اعلام شده از سوی کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی (UNCCD) و زمانبندی پیش‌بینی شده، مقرر است برنامه ملی مقابله با بیابان‌زایی کشور بازنگری و پس از تکمیل، به کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد ارسال شود.

به گزارش مهر، ابراهیم باباییان - کارشناس علمی ستاد آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست معاونت علمي و فناوري ریاست جمهوری اظهار کرد: از آخرين فعاليت‌هاي صورت گرفته در زمينه بيابان‌زدايي، فعال كردن مجدد كارگروه ملي بيابان-زدايي است كه متشكل از اعضاي حقوقي و حقيقي و كارشناسان دستگاه‌هاي مختلف بوده كه دبيرخانه آن در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور مستقر است.

وی اظهار کرد: در حقيقت وظيفه اصلي اين كارگروه، بازنگري سياست‌هاي قبلي مقابله با بيابانزايي به منظور تدوين گزارش کشوری و همسوسازی برنامه‌هاي ملی با استراتژی ده ساله (2018- 2008) است. بر اساس اين معاهده، تمامي كشورهاي ذينفع بايد داراي يك برنامه جامع و مشخص در زمينه بيابان‌زدايي بوده و با يكديگر مشاركت موثري داشته باشند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که طي سي سال گذشته فعاليت‌هاي پژوهشي و اجرايي فراواني در كشور صورت گرفته تصریح کرد: گستره فعاليت‌هاي ايران در سطح بين‌الملل در زمينه بيابان‌زدايي و ايجاد كمربند سبز به ويژه در حواشي كويرها سرآمد بوده و تجربيات بسيار ارزشمندي در اين زمينه كسب شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مقرر است اقدامات تمامي دستگاه‌هاي اجرايي كشور در زمينه مقابله با بيابان‌زايي و كاهش اثرات خشكسالي گردآوري و از طريق دبيرخانه كارگروه به كنوانسيون بين‌المللي جهت ارزيابي عملكرد اقدامات، ارسال شود.