به گزارش تیننیوز از جلسه کارگروه ITS که در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به ریاست مهرداد تقیزاده، مشاور عالی شهردار تهران برگزار شد، مسئولانی چون غلامرضا مروجی، معاون برنامه ریزی مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران، علی اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راههای کشور، فرامرز مداح، مدیر دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری، امیر احمد سپهری و باباخانی از پیمانکاران حوزه حمل و نقل هوشمند و همچنین نمایندگانی از استانهای یزد و اصفهان در جلسه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه یکی از کارشناسان مرکز کنترل ترافیک تهران از احداث خط 6 BRT تهران به طول 13.5 کیلومتر، از مبدا پایانه لاله در منتهی علیه شرقی تهران و پیمایش بزرگراه ارتش، بزرگراه امام علی، بزرگراه مدرس، بزرگراه صدر و مقصد نهایی پایانه شهید افشار با حذف موانع فیزیکی خبر داد.
مروجی، معاون مرکز کنترل ترافیک تهران با اشاره به ویژگی های حذف موانع فیزیکی گفت: علاوه بر جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به داخل خط BRT از طریق دوربین های ثبت تخلف، اتوبوسهای خراب شده را از این طریق می توان به راحتی از خط خارج کرد و همچنین خدمات اورژانسی راحت تر صورت می گیرد.
وی افزود: سال گذشته به دلیل عملیات اورژانس و ترافیک موجود در خط BRT، پلیس مجبور به کندن گاردریل و باز کردن راه برای آمبولانس بود. همچنین اطلاعات آماری قابل توجهی از این طریق در اخیتار مرکز قرار میگیرد.
تقی زاده نیز خاطرنشان کرد: اتوبوسهای تند رو نمیتوانند از اتوبوس جلویی سبقت بگیرند و خود را به ایستگاه بعدی برسانند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با بیان اینکه جان انسانها از همه چیز مهمتر است تاکید داشت: هزینه نگهداری از ITS به مراتب از نگهداری گاردریل پایین تر است.
معاون مرکز کنترل ترافیک تهران با تاکید بر اهمیت جان انسانها بیان داشت: شهرداری تهران طی سالهای اخیر با اتکا بر روش اقتصادی صحیح و با بهرهگیری از روش BOT توانست در سال 91 معادل 110 میلیارد، سال 92 برابر با 400 میلیارد، همچنین در سال 93 با بودجه ای بیش از 500 میلیارد تومان در جهت هوشمندسازی حمل و نقل کار انجام دهد.
ملکزاده از شهرداری اصفهان به عنوان یکی از اعضای کارگروه ITS، مساله جلوگیری از ورود وسایل موتوری را مطرح کرد و مروجی در پاسخ به وی اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص وسایل نقلیه دو چرخه اعلام کرده، در صورتی که شهرداری نتواند تخلف موتور سیکلت را ثبت کند، پلیس زیر بار استفاده از دوربین برای کنترل خط BRT نخواهد رفت.
در ادامه جلسه نیز باباخانی از مدیران سابق بخش چراغ های ترافیکی مرکز کنترل ترافیک تهران در خصوص لزوم دیده شدن ITS در زمان ساخت زیرساخت های حمل و نقل از سوی معاونت ها و حوزه های فنی-عمرانی مطالبی را عنوان کرد.
تقی زاده در پایان جلسه خاطرنشان کرد: قرار بر انتخاب فردی از میان خود برای ملاقات با مسئولان فنی- عمرانی در وزارت راه و شهرسازی در جهت افزودن المان هایی مبنی بر لحاظ کردن ITS در قوانین ساخت زیرساخت ها و ابلاغ آن به پیمانکاران شده است که در صورت عدم رعایت آن پولی دریافت نخواهند کرد و شاکی حقوقی پیدا خواهد کرد که با این روش، نهادینه خواهد شد.