تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف ستاره HD ۱۶۲۸۲۶ شده‌اند، ستاره‌ای که از خوشه ستاره‌ای مشابهی متولد شده که خورشید زمین از آن خلق شده‌است.

براساس گزارش دیسکاوری، ستاره‌هایی مانند خورشید شاید در نهایت در تنهایی بمیرند، اما تولد آنها در تنهایی نبوده، زیرا این ستاره‌ها در منطقه‌ای وسیع مختص تولد ستارگان ایجاد می‌شوند که به زایشگاه ستارگان مشهور است و در آنجا به‌همراه صدها هزار ستاره دیگر متولد می‌شوند.

اخترشناسان از گذشته‌های دور در جستجو برای یافتن یکی از برادرها و خواهرهای خورشید زمین بوده‌اند، تا با کمک آن بتوانند درباره چگونگی و مکان تولد خورشید و دلیل مهربانی ستاره زمین با حیات و ایجاد محیطی برای پاگرفتن حیات در نزدیکی‌اش، آشنا شوند.

اکنون تیمی از محققان دانشگاه تگزاس گزارش داده‌اند موفق به کشف ستاره‌ای شده‌اند که اطمینان دارند از ابر گازی مشابهی متولد شده که خورشید در‌آنجا چشم به‌جهان گشوده‌است.

ستاره HD 162826 نزدیک به 15 درصد بزرگتر از خورشید زمین بوده و در فاصله 10 سال نوری در صورت فلکی هرکول قرار گرفته‌است. دانشمندان پس از تطبیق دادن ساختار شیمیایی خورشید، تمرکز عناصر نادری از قبیل باریوم و ایتریوم، با این ستاره با اطمینانی زیاد آن را خواهر خورشید اعلام کرده‌اند. اخترشناسان همچنین مدار پیشین این ستاره را در مرکز راه شیری دنبال کرده‌اند تا بتوانند میان این ستاره و خورشید ارتباطی بیابند.

به گفته ایوان رامیرز محقق ارشد این پروژه، از میان 30 کاندید موجود تنها ستاره HD 162826 است که با قلمرو شیمیایی و دینامیکی خورشید زمین همخوانی داشته و می‌توان آن را به عنوان خواهر خورشید معرفی کرد.

اخترشناسان مدتی است که این ستاره را تحت نظر دارند و تاکنون حرکت هرنوع سیاره داغ مشابه مشتری در مدار این ستاره را رد کرده‌اند و معتقدند این ستاره از سیاره‌هایی خاکی و کوچکتری برخوردار است. رامیرز معتقد است ادامه یافتن این تحقیقات منجر به کشف تعداد بیشتری از اعضای خانواده خورشید در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین