همشهری آنلاین: کنفرانس جهانی تقریب مذاهب اسلامی که از دو روز گذشته درمرکز اسلامی انگلستان آغاز به کار کرده بود در بیانیه پایانی ضمن تاکید بر وحدت و پرهیز از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، تقدیر و تجلیل از «سلمان رشدی» نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی را محکوم کرد.

به گزارش همشهری آنلاین دراین بیانیه آمده است: کنفرانس بین‌المللی «تقریب میان مذاهب اسلامی، ضرورت واقعیت کنونی جهان اسلام» با تکیه بر اصل وحدت میان مسلمانان در مواجهه با چالشها و نیاز مبرم مسلمانان به یکپارچگی در برابر تحولات سریع جهان حاضر برگزار شده است.

این کنفرانس بین‌المللی با توجه به مصالح مشترک میان مسلمانان که مستلزم هماهنگی، همکاری و دوستی هرچه بیشتر میان ملتهای اسلامی است،‌وحدت جایگاهی مؤثر در این زمینه می‌یابد.

دراین بیانیه با اشاره به نشستها و موضوعات مطرح شده در میزگرد ها و سخنرانی ها و پژوهش  های صورت گرفته هشدار داده شده است که در برابر تفرقه‌افکنی دشمنان اسلام  نکاتی را مورد توجه قرار دهند که متن آن در زیر می‌آید:

1-تعامل اخیر با مسئله سلمان رشدی قابل پذیرش نبوده و تنها با این انگاره قابل تفسیر است که هدف از آن، تحریک احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان است و واجب آن است که اراده ملتها محترم شمرده شود و فرصت‌های گفت‌وگو و تفاهم مشترک فراهم شود؛ ‌در غیر این صورت، چنین اقداماتی، امکان فرصت‌های ضروری در گفت وگوی تمدنها و ادیان را از میان می‌برد. لذا عمل دولت انگلیس در تجلیل از این نویسنده مرتد محکوم می‌شود.

2- بر علماء اندیشمندان، روشنفکران، خطیبان و تمامی طرفهای مسئول در امر فرهنگ اسلامی است تا جهت گیری و رویکرد گفتمانی اشان  در مسیر وحدت میان مسلمانان قرار گیرد و با ایفای نقشی فعالانه در فعال سازی این طرح نزدیک سازی میان مسلمانان و در تحقق انسجام و برادری مؤثر میان مسلمانان،‌ بکوشند.

3-ایجاد و معرفی مشخصه‌ها و پارامترهای دینی و رسانه‌ای مشترک با هدف تقویت و تحکیم برادری،‌ دوستی و عشق و امت واحده تا جایگزین گفتمان تعصب مذهبی و فرقه گرایی شوند و محدثان، خطیبان، نهادها و مراکز اسلامی می‌باید چنین گفتمانی را اتخاذ کرده و درپیش گیرند.

4-هدف از تقریب میان مذاهب اسلامی ایجاد مواضع و دیدگاههایی مشترک به ویژه در مسایل تعیین کننده و پیچیده فراروی جهان اسلام می‌باشد. ما مسلمانان با تقارب و وحدت هر چه تمام تر در مواضع و دیدگاههای خود در دیدارها و نشست‌های گفتمانی آتی شرکت جوییم؛ زیرا تحقق بخشیدن این نشست‌ها، ‌فرصت‌های همکاری، همراهی و نزدیکی در مسایل بشری به طور عام را فراهم می‌آورد تا بدین ترتیب ما نیز رسولان رحمتی برای بشریت رنج کشیده باشیم.

5- مسایل مورد اختلاف در یک مذهب و میان مذاهب اسلامی تنها در چارچوب دیدارها  و نشست‌های علمی خاص و تعریف شده حل می‌شود،‌ اما تریبون‌های خبری و رسانه‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌باید و ضروری است که تا از این مسئله به نفع مصالح خود بهره برداری نکرده و از برانگیختن کینه و نفرت و دشمنی میان مسلمانان خودداری کنند. ما نیز  می‌باید هوشیارانه با ماهواره‌ها و شبکه‌های تخریب کننده وجهه و دیدگاههای مسلمان مقابله کنیم.

6- برجسته سازی دعوت و نداهای قرآنی و سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درباره ترک تفرفه و اختلاف و تقویت وحدت و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و فراهم سازی زمینه برای انتشار کتابی حاوی این متون مقدس به منظور ارایه به ملتها و اقلیت‌های اسلامی.

7- تشکیل دبیرخانه‌ای به منظور پیگیری نتایج این کنفرانس یا تشکیل شورای هماهنگی فعالان در عرصه اسلامی از مذاهب فقهی مختلف و وابستگی‌های فکری به منظور فعال سازی رسالت تقریب در امت اسلامی به طورعام و اقلیت‌های اسلامی به طور خاص؛ همچنین پیگیری رهنمودها و سازوکارهای ارایه شده از سوی این کنفرانس ضروری به نظر می‌رسد. مرکز اسلامی انگلیس خود مقر کمیته دایمی تقریب مذاهب اسلامی در کل اروپا است.

8- تلاش برای تشکیل کمیسیون‌های مشترک در هر کشوری که اقلیت‌های مسلمان حضور دارند تا داعیان تقریب میان شیعیان و اهل تسنن در آن گردهم آمده، با هم، همکاری و همگامی کرده و مشکلات اجتماعی فراروی اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیرمسلمان را حل نمایند.

بر اساس توافق صاحب‌نظران شرکت‌کننده، قرار شد کنفرانس تقریب به صورت سالیانه در مرکز اسلامی انگلستان برگزار شود.