تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

گروه بین‌الملل: صدر اعظم آلمان پیشنهاد کرده است در اروپا، شبکه‌های اطلاعاتی مستقلی ایجاد شود تا نیازی به گذر ایمیل و دیگر مبادله‌های اینترنتی از ستون فقرات اینترنت در آمریکا نباشد.

قرار است آنگلا مرکل این پیشنهاد را فردا در پاریس با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در میان بگذارد. یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه هم گفته است این کشور با پیشنهاد خانم مرکل موافق است. تصمیم مرکل برای پیگیری این طرح با دیگر سران اروپا نشان‌دهنده آن است که اطمینان‌هایی که اخیراً‌ مقامات آمریکایی درباره جاسوسی در مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان اروپایی داده‌اند، ثمربخش نبوده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، مرکل در سخنرانی هفتگی خود افزود: در مذاکره با اولاند درباره آن دسته از شرکت‌های اروپایی توزیع‌کننده خدمات اینترنتی که می‌توانند امنیت فعالیت‌های اینترنتی شهروندان اروپایی را فراهم آورند، بحث خواهد شد. به گفته مرکل، هدف آن است که برای ارسال ایمیل و دیگر فعالیت‌ها، نیازی به گذر به آن سوی اقیانوس اطلس نباشد و شبکه‌های ارتباطاتی در داخل اروپا ایجاد شود. شرکت‌های آلمانی مانند شرکت دویچه تله‌کام امکان ایجاد چنین شبکه‌هایی را برای کاهش بیم عمومی از امکان جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا مطرح کرده‌اند. این سازمان می‌تواند در اطلاعاتی که از طریق سرورهای اینترنت در آمریکا یا سرورهایی که به شرکت‌های آمریکایی تعلق دارد، جاسوسی کند.

اخیرا مطبوعات آلمانی درباره استقرار آنتن‌های جاسوسی این سازمان بر فراز پشت‌بام ساختمان سفارت آمریکا در برلین مطالبی را درج کردند. مرکل از حامیان مهم محافظت از اطلاعات در اروپاست. اسناد افشاشده توسط ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا نشان داد که تلفن همراه خانم مرکل را سازمان امنیت ملی آمریکا شنود کرده است. این اقدام حتی تا چند هفته پس از سفر باراک اوباما به برلین در بهار امسال نیز ادامه داشته است، هر چند که وی به مرکل قول داده است تلفنش دیگر شنود نمی‌شود. اما یک نشریه آلمانی اخیراً فاش کرد که تلفن گرهارد شرودر که پیش از مرکل صدر اعظم آلمان بود، در سال 2002و همزمان با مخالفت وی با لشکرکشی دولت بوش به عراق شنود شده بود. به‌رغم واکنش خشمگینانه مردم و مقامات آلمانی به موضوع جاسوسی آمریکا در تماس‌های تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی آنان، به‌نظر می‌رسد فرانسه موضع مبهمی در این زمینه دارد، زیرا دستگاه اطلاعاتی آن نیز تقریباً‌ به همین اندازه سرگرم جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان این کشور بوده‌ است. فرانسوا اولاند که هفته پیش به آمریکا رفته بود، گفت در گفت‌وگو با باراک اوباما این موضوع را مطرح و حل و فصل کرده و ناراحتی دوطرف از یکدیگر از بین رفته است. این در حالی است که به گزارش رویترز، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد با تشکیل دولت جدید آلمان، پاریس آماده است این طرح را همراه با برلین به پیش ببرد. برلین خواستار انعقاد قرارداد منع جاسوسی با آمریکاست و مذاکراتی را در این زمینه از مرداد‌ماه آغاز کرده است، هر چند که آمریکا از امضای چنین موافقتنامه‌ای اکراه دارد و منابع اطلاعاتی آلمان می‌گویند این مذاکرات تا‌کنون دستاوردی نداشته است.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که آلمانی‌ها اعتماد خود را به آمریکا در مقام شریکی قابل اعتماد از دست داده‌اند و بسیاری از آنان به ادوارد اسنودن به دیده قهرمان می‌نگرند. در پی افشاگری‌های اسنودن درباره فعالیت‌های جاسوسی بین‌المللی آمریکا، دولت آلمان تمام وزرا را مکلف کرده است در تلفن‌های خود از ابزار رمز‌گذاری استفاده کنند تا تماس‌های آنان از گزند جاسوسی ایمن باشد. برلین همچنین استفاده از گوشی‌های آیفون را برای کارهای دولتی ممنوع کرده است، زیرا این گوشی با رمزگذاری سازگار نیست. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد پیشنهاد آلمان برای ایجاد شبکه اطلاعات مستقل اروپایی درصورت موافقت دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می‌تواند باعث نوعی تفرقه در میان آنان شود. انگلیس تنها عضو اتحادیه اروپاست که به‌عنوان عضوی از ائتلاف اطلاعاتی 5چشم به‌طور رسمی با آمریکا همکاری اطلاعاتی می‌کند. ائتلاف اطلاعاتی 5چشم عنوان طرح همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی 5کشور انگلیسی‌زبان شامل آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند است که اطلاعاتی را که به‌دست می‌آورند، میان یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.