گروه بورس: نقش فرابورس در خانه‌دار شدن مردم روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.

اطلاعات جدید نشان می‌دهد تاکنون 310هزار نفر از طریق خرید اوراق خرید تسهیلات مسکن موسوم به وام مسکن، در فرابورس خانه خریده‌اند.

رقم این وام‌ها، بالغ بر 6هزارو 500میلیارد تومان است.به گزارش همشهری، همزمان با برگزاری نشست‌های بانک مرکزی، دولت و کارشناسان برای بررسی افزایش سقف تسهیلات مسکن، بحث افزایش سقف این تسهیلات نیز داغ شده است؛ هرچند با ارائه بودجه انقباضی از سوی دولت بعید به‌نظر می‌رسد که میزان وام مسکن به‌دلیل اثرات تورم‌زایش افزایش یابد اما برخی خبر‌ها نیز در مورد تغییر سازوکار‌های تأمین مالی و ارائه روش‌های جدید در بخش مسکن وجود دارد که مبتنی بر بازار سرمایه است.

در چنین شرایطی اطلاعات جدید نشان می‌دهد که دادوستد اوراق تسهیلات مسکن که به وام مسکن معروف است، در بازار فرابورس با رونق بسیار زیادی مواجه شده است. 3سال پیش خرید خانه و دریافت وام 20میلیون تومانی مسکن مشکل بسیار بزرگی برای مردم بود اما با آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از سال 89 تاکنون خرید این وام‌ها هم ارزان‌تر شده، هم راحت‌تر و در عین حال مدت زمان بسیار کوتاهی هم تا رسیدن به وام فاصله دارید.

اوراق تسهیلات مسکن یا همان وام مسکن برگه‌های 500هزار تومانی است که برای خرید خانه استفاده می‌شود، با خرید 40برگه 500هزار تومانی و ارائه آنها به بانک مسکن می‌توانید20میلیون تومان وام دریافت کنید. در حال حاضر هر برگه 500هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در محدوده 38هزار تومان مبادله می‌شود. در گذشته همین برگه‌ها در بنگاه‌های معاملات املاک حتی تا 125هزار تومان هم خرید و فروش می‌شد.

دلیل اصلی گران‌بودن قیمت اوراق تسهیلات مسکن سیطره‌ای بود که بنگاه‌های معاملات املاک روی این اوراق داشتند. دادوستد این اوراق در بنگاه‌ها نوعی رانت در وام 20میلیون تومانی مسکن ایجاد کرده بود و قیمت این وام‌ها را بسیار گران کرده بود به‌طوری که برای خرید وام مسکن مردم گاه مجبور بودند حتی تا 4میلیون و 800هزار تومان پرداخت کنند. اکنون با انجام این معاملات در فرابورس با پرداخت یک میلیون و 500هزار تومان و در عین حال ظرف کمتر از 20روز می‌توانید وام 20میلیون تومانی دریافت کنید.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که از زمان آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن تاکنون این بازار چقدر توانسته در تأمین مالی بخش مسکن نقش داشته باشد، گفت: مردم تاکنون 6هزارو 500میلیارد تومان وام اوراق تسهیلات مسکن از طریق فرابورس خریداری کرده‌اند این به‌معنای آن است که به همین میزان تأمین مالی برای خرید خانه از طریق فرابورس انجام شده است.

این گزارش حاکی است: معاملات اوراق تسهیلات مسکن از نیمه‌دوم سال 1389در فرابورس آغاز شد. از هامونی می‌پرسیم که در 3سال گذشته عملکرد بازار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس چگونه بوده، او توضیح می‌دهد: از آن زمان تاکنون 20میلیون و555هزار برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 11هزارو771میلیارد ریال در فرابورس دادوستد شده است. از این میزان تاکنون 310هزار نفر برگه‌های خریداری شده را تبدیل به وام کرده‌اند.

طبق آمارهای موجود نخستین برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس 72هزارو 500تومان مبادله شد. قیمت این اوراق در حال حاضر به 38هزار تومان رسیده است. از ابتدای امسال قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به‌طور میانگین 14هزار تومان کاهش یافته است. مدیرعامل فرابورس در پاسخ به اینکه چه میزان از اوراق خریداری شده به وام تبدیل شده است، گفت: تاکنون 12میلیون و 336هزار برگه از این اوراق به وام تبدیل شده است.

منبع: همشهری آنلاین