همشهری آنلاین: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات در آزمون دکتری سال ۹۳ گفت: تاثیر معدل موثر دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ۲۰ درصد است که با ۸۰ درصد نمره کتبی در مجموع ۳۰ درصد نمره حاصل از آزمون را تشکیل می‌دهد.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: آزمون ورودی دوره‌های نیمه متمرکز دکتری برای 7 گروه آزمایشی منحصرا در یک نوبت و در یک جلسه در روز جمعه 16 اسفند در حوزه های امتحانی مربوط برگزار می‌شود و داوطلبان باید به سئوالات کلیه دروس اختصاصی، زبان خارجی و استعداد تحصیلی پاسخ دهند.

وی افزود: سطح سئوالات امتحان اختصاصی 249 کدرشته امتحانی حسب مورد در حد دانش و تجربیات فارغ التحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد متعاقب فهرست مصوب شورایعالی برنامه ریزی است.

توکلی اظهار داشت: ضرایب دروس در هر یک کد رشته زبان خارجی با ضریب 1، استعداد تحصیلی با ضریب 1 و مجموع دروس تحصصی به عنوان یک ماده با ضریب 4 درنظر گرفته شده است.

وی افزود: گزینش علمی مرحله اول با توجه به ظرفیت پذیرش دانشجو در هر یک از کد رشته امتحانی و دانشگاه های پذیرنده دانشجو، بر اساس نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل های تراز شده دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام خواهد شد.

مشاور عالی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: گزینش و پذیرش نهایی در دوره ورودی دکتری نیمه متمرکز سال 93 از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه‌ها و بر اساس نمره حاصل از 30 درصد نمره آزمون (نمره کل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل های دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد) و 70 درصد نمره مصاحبه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با توجه به اولویت کد رشته و ظرفیت و سهمیه داوطلبان صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: دفترچه راهنمای کنکور نیمه متمرکز دکتری سال 93 ساعت 18 امروز دوم آذرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود و داوطلبان می‌توانند از همین زمان نسبت به پرداخت وجه ثبت نام اقدام کنند.

توکلی گفت: آزمون روز جمعه 16 اسفند برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه از روز 13 اسفند تا ساعت 24 روز 15 اسفند قابل پرینت است.

وی اضافه کرد: نتایج کارنامه در دهه سوم فروردین ماه 93 روی سایت قرار داده می‌‌شود و مجازین می‌توانند در نیمه اول اریبهشت ماه به انتخاب رشته بپردازند. اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت که انتخاب رشته کرده‌اند برای مصاحبه در نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام می‌شود و در نهایت نتیجه نهایی در نیمه اول شهریوماه 93 منتشر خواهد شد.