همشهری آنلاین: دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی و مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در دیدارهای جداگانه با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، از فعالیت‌های صورت گرفته در موسم حج گزارش دادند که سرپرست حجاج ایرانی نیز در این دیدار، تنها راه نجات امت اسلامی را "تقریب مذاهب" دانست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی حج 92، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مظلومی در این دیدار با بیان اینکه 685 روحانی، معین و معینه در کاروان‌های زائران شیعه و 49 روحانی، معین و معینه‌ در کاروان‌های زائران اهل سنت در حج امسال فعال شدند، یادآور شد: اکثریت قریب به اتفاق از روحانیون کاروان‌ها افرادی توانمند، دلسوز و مشتاق فعالیت و خدمت هستند و بخش عملیاتی فعالیت‌ها و همراهی زائر در هر کدام از برنامه‌های فرهنگی توسط روحانیون کاروان‌ها صورت گرفته و در ادامه موسم نیز به همین ترتیب پیش می‌رود.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همچنین به استقبال گسترده زائران از ارائه محتواهای آموزشی در جلسات داخل کاروان‌ها، آموزش‌های میدانی در مدینه منوره و مکه مکرمه، آموزش میدانی ویژه و برگزاری جلسات مدینه‌شناسی و مکه‌شناسی که با حضور راویان توانمند در محل اقامتگاه‌های زائران ایرانی برگزار شدند اشاره کرد.

وی با اشاره به کاهش تعداد معینه‌ها و عوامل فرهنگی در حج امسال، تصریح کرد که برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به نحوی بوده که در مجموع نسبت خدمت‌رسانی فرهنگی و سطح فعالیت فرهنگی در حج امسال نسبت به گذشته کاهش پیدا نکند و نسبت عوامل فرهنگی به زائران همانند سال قبل باشد.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نیز با تاکید بر رصد میزان اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی مصوب در کاروان‌ها، خواستار گسترش ابزارهای آموزشی زائران به ویژه توسعه آموزش مجازی شد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به قدرشناسی حجاج کشورمان اشاره کرد و گفت: در بازدیدهایی که از اقامتگاه‌های زائران داشتیم، شاهد بودیم که زائران از نحوه خدمت‌رسانی و همچنین اهتمام روحانیون کاروان‌ها برای رسیدگی به امور شرعی و معرفتی زائران رضایت نسبی داشتند؛ هر چند که با ارتقای سطح زائران، آنها خواهان این هستند که روحانیون کاروان‌ها به مباحث اسرار و معارف حج بیشتر بپردازند. لذا هر چند در مجموع شاهد نتیجه مطلوب از عملکرد روحانیون کاروان‌ها هستیم اما مناسب است که معاونت فرهنگی بعثه، برنامه‌ای طراحی کند تا بهترین‌ها از نظر معلومات و فعالیت‌های عملی در اولویت بهره‌گیری برای کاروان‌های حج قرار گیرند.         

 بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین عطاران، مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری نیز در دیدار اعضای شورای افتاء اهل سنت، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت روحانیون و معینه‌های کاروان‌های زائران اهل سنت ارائه کرد.

مولوی اسحاق مدنی، مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای افتاء اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری نیز با بیان اینکه هر ساله کارایی بعثه نسبت به گذشته بیشتر می‌شود، یکی از علامت‌های صحت و درستی یک کار را افزایش روزافزون طرفداران آن دانست و گفت: در حج امسال، استقبال از بعثه بیش از گذشته است.

وی افزود: با وجود اینکه توطئه‌های بسیاری برای دور کردن شیعه و سنی از همدیگر وجود دارد اما هم در داخل و هم در خارج کشور، اقبال مردم برای همراهی با انقلاب را شاهد هستیم و انسان‌های عاقلی که طرفدار دوستی و حمایت از ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند رو به افزایش می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی نیز در دیدار با اعضای شورای افتاء اهل سنت و مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری، تنها راه نجات امت اسلامی را تقریب مذاهب دانست و گفت: مسئله تقریب مذاهب، یک فریب نیست بلکه یک واجب شرعی است. تنها راه نجات امت اسلامی این است که به یکدیگر نزدیک شویم، حرف‌های همدیگر را بشنویم و تحمل‌مان را بالا ببریم.

سرپرست حجاج ایرانی، منشا فتنه‌انگیزی‌هایی که در پوشش طائفه‌گری و با هدف دامن زدن به اختلافات در برخی کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد را در مستکبرین و کشورهای وابسته به آنها دانست و تربیت عوام و آگاه‌سازی افراد جاهل را از مقدمات نزدیکی مسلمانان و نجات امت اسلامی برشمرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با تاکید بر اینکه مسئولیت علمای جهان اسلام در شرایط فعلی سنگین‌تر است، اتحاد اسلامی را نه تنها یک اقتضاء دینی بلکه یک اقتضاء عقلی نیز دانست و گفت: وحدت، دشمنان زیادی هم دارد و اصلاً هدف فتنه‌انگیزی‌ایی که در قالب توهین به مقدسات ادیان و مذاهب در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی نمود پیدا کرده، این است که کشورهای اسلامی را به هم بریزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با تاکید بر ایجاد اتحاد بین‌المللی بر علیه حرکت‌های افراطی و فتنه‌انگیزی‌های طائفی، اظهار داشت: تقریب هیچ‌گاه به معنی این نیست که پیروان مذاهب از مذهب‌ خود دست بردارند بلکه تقریب یعنی پیروان مذاهب در حالی که اعتقادات خود را دارند، اجازه ندهند شکافی در بین آنها پدیدار شود.

منبع: همشهری آنلاین