گردآوری - پیمان اکبری: شبکه تهران به تازگی دست به پخش سریال محبوب بازرس فویل زده است.

 این درام پلیسی محصول سال 2002میلادی است و تا‌کنون در قالب 8فصل و 25 قسمت از شبکه ITV کشور انگلستان روی آنتن رفته است. استقبال بی‌نظیر بینندگان تلویزیونی در انگلستان باعث شد تا شبکه‌های مختلف برای پخش این سریال دست به‌کار شوند. بازرس فویل تا‌کنون در بیش از 15کشور مختلف به نمایش درآمده است.

داستان این مجموعه در زمان جنگ جهانی دوم در کشور انگلستان رخ می‌دهد؛ هنگامی که افرادی قصد سوءاستفاده از هرج و مرج به‌وجود آمده از جنگ را دارند. بازرس فویل(با بازی مایکل کیچن) به کمک راننده‌اش سامانتا استوارت(هانی ساکل ویکز) و کارآگاه پل میلنر(با بازی آنتونی هاول) به مبارزه با این افراد می‌پردازد.

یکی از دلایل موفقیت این مجموعه دقت و صحت در روایت اتفاقات جنگ جهانی دوم است. آنتونی هاروویتز تهیه‌کننده این سریال در این‌باره می‌گوید: «ما برای ادای احترام به کسانی که در این دوران به کشور خود خدمت کردند تمام تلاش خود را برای دقیق بودن داستان به‌کار بستیم و تا حد زیادی موفق به انجام این کار شدیم مگر در صحنه‌هایی که بازسازی یک مکان غیرممکن بود».

جانا منجی، منتقد پایگاه اینترنتی Pasadena Art Beat در مورد این موضوع چنین می‌گوید: «این سریال به خوبی فضای انگلستان را نشان داده است. در داستان با حساسیت و دقت زیاد حضور زن‌ها در محل کار به تصویر کشیده شده است. کسانی که تا قبل از شروع جنگ در خانه بودند اکنون از فرصت استفاده کرده و برای کمک کردن به کشور می‌شتابند. حضور سامانتا به‌عنوان راننده فویل نشانگر همین موضوع است». جدا از عملکرد خوب بازیگران بازرس فویل، ویژگی دیگری که منتقدان این سریال را به تحسین واداشته تلاش نویسندگان این مجموعه برای طرح سؤالات چالش‌برانگیز در مورد ابهامات جنگ است.

دیوید ویگاند منتقد SFGATE می‌گوید: «آنچه توجه همه را به‌خود جلب می‌کند سؤالات اخلاقی است که در این سریال مطرح می‌شود. آیا کشتن انسان‌ها به جرم اینکه آنها انسان‌های دیگری را کشته‌اند کار معقولی است؟ هاروویتز توانسته به زیبایی سؤال‌هایی از این قبیل را در ذهن بیننده تلویزیونی ایجاد کند و به جذابیت آن بیفزاید».

مایکل کیچن بازیگر 64 ساله انگلیسی که سهم زیادی از محبوبیت خود را مدیون بازی در نقش بازرس فویل است، درباره این شخصیت چنین می‌گوید: «او مثل پدرش یک افسر پلیس است که با تلاش و کوشش زیاد پله‌های ترقی را طی می‌کند و حتی به‌دست آوردن مقام در نیروی پلیس او را ارضا نمی‌کند. فویل با تقاضای انتقال به یک اداره دیگر سعی می‌کند در راه دیگری از کشورش دفاع کند. رابطه او با پسرش بخش مهربان شخصیت فویل را هم به بیننده نشان می‌دهد».

او درباره حضور در این سریال می‌گوید: «هنگامی که این نقش به من پیشنهاد شد من درگیر چند پروژه دیگر بودم اما با خواندن فیلمنامه متوجه شدم این بهترین و جذاب‌ترین نقشی است که بازی خواهم کرد و با کمال میل آن را پذیرفتم».

هانی ساکل ویکز، بازیگر نقش سامانتا برقرار کردن ارتباط با نقشش را آسان می‌داند و می‌گوید: «هنگامی که شخصیت سامانتا را به من توضیح دادند من لبخند زدم و گفتم سامانتا شبیه من است. او در کاردیف به دنیا آمده و در داونز بزرگ شده است. سامانتا انرژی بسیار زیادی دارد و نمی‌داند چگونه آن را مصرف کند. او از اینکه بالاخره توانسته نقش مهمی در جامعه داشته باشد ذوق زده است».

این سریال پلیسی از چند شخصیت اصلی و محوری تشکیل شده‌است. بازرس فویل که اسم کامل آن کریستوفر فویل است شخصیتی آرام و متین، زیرک، پایبند به اصول خاص خودش و بسیار راستگو است اما با این حال همیشه دشمنانش او را دست‌کم می‌گیرند. موضوع اکثر پرونده‌های او فروش اسلحه‌های غیرقانونی به گروه‌های مختلف، بازار سیاه و قتل است. در بسیاری از این پرونده‌ها فویل با مقامات عالی‌رتبه روبه‌رو می‌شود و با تهدید آنها برای رها کردن پرونده مواجه می‌شود اما او با اراده محکم‌تری به کشف حقیقت می‌پردازد. بازرس فویل همسر خود را از دست داده است و پسرش که خلبان نیروی هوایی انگلستان است تنها دغدغه خاطر او است.

پل میلنر، یکی دیگر از شخصیت‌های این سریال است. سرگروهبان میلنر قبل از شروع جنگ یک افسر پلیس بوده است اما با شروع جنگ جهانی به ارتش انگلستان می‌پیوندد. میلنر در یک تیراندازی در نروژ پایش را از دست می‌دهد و به انگلستان بازگردانده می‌شود. در قسمت اول این سریال او را در بیمارستان می‌بینیم که قصد کناره‌گیری از نیروی پلیس را دارد اما با اصرار بازرس فویل متقاعد شده و به شغل قبلی‌اش بازمی‌گردد. آسیب دیدگی پای میلنر و نحوه واکنش نزدیکانش از مشکلاتی هستند که در کل داستان او را تنها نمی‌گذارند.

سامانتا استوارت که راننده بازرس فویل است از زمان شروع جنگ به‌علت کمبود نیرو به نیروی پلیس می‌پیوندد و به‌عنوان راننده بازرس فویل شروع به‌کار می‌کند. علاقه زیاد او به ماموریت‌های پلیسی و دخالت‌های بیجای او در این امور در ابتدا فویل و میلنر را آزار می‌دهد اما با گذر زمان و پیش رفتن داستان سامانتا کمک زیادی به نیروی پلیس می‌کند و به یک مهره کلیدی برای فویل تبدیل می‌شود. او در یک خانواده بسیار مذهبی بزرگ شده است و پدر و عمویش کشیش هستند.

بازرس فویل تاکنون 4بار نامزد جوایز مختلفی ازجمله بهترین سریال درام و بهترین تهیه کنندگی شده است که در فستیوال LEW Awards هم موفق به کسب جایزه شده است. این سریال در باکس نمایشی شبکه تهران قرار دارد و دوشنبه‌ها ساعت 23پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 13:30و 19سه‌شنبه است.

دوبله این سریال با سرپرستی و گویندگی عباس نباتی انجام شده و رضا آفتابی (فویل)، سعید مقدم‌منش (پاول)، مریم رادپور (سامانتا)، جواد پزشکیان (ریورز)، کسری کیانی، ناهید شعشعانی، زویا خلیل‌آذر و نرگس فولادوند ازجمله دوبلورهای آن هستند.