همشهری آنلاین: مشاور رئیس صندوق رفاه در امور خوابگاه‌ها از طراحی نظام درجه بندی خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور برای تعیین وضعیت و کیفیت شان خبر داد.

محمد خدابخشی، مشاور رئیس صندوق رفاه در امور خوابگاهها با یادآوری اینکه طبق مطالعات تطبیقی صورت گرفته تاکنون در هیچ کدام از دانشگاههای دنیا درجه بندی خوابگاهها انجام نشده است به مهر گفت: از ایده درجه بندی هتل‌ها برای درجه بندی خوابگاههای دانشگاههای دولتی و غیردولتی استفاده کردیم و هدف اصلی ارتقای کیفیت خوابگاهها است و فضای سالم رقابتی بین خوابگاهها به منظور ارتقا امکانات ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: عادلانه سازی اجاره بهای پرداختی هدف دیگری است که این درجه بندی در خوابگاههای دانشگاهها دنبال می کند، بر این اساس خوابگاهها در 4 گروه یک تا چهار قرار می‌گیرند و بهترین خوابگاه در درجه یک می‌نشیند.

مشاور صندوق رفاه دانشجویان در ادامه با بیان اینکه برون سپاری هدف دیگر درجه بندی خوابگاههاست، اضافه کرد: می دانیم که واگذاری سالانه 20 درصد از خدمات رفاهی غذا و خوابگاه به بخش خصوصی از الزامات قانون برنامه پنجم توسعه به شمار می آید، هر چند نظارت دانشگاهها، صندوق رفاه و وزارت علوم را نمی توان واگذار کرد.

خدا بخشی با اشاره به طراحی نرم افزاری برای درجه بندی خوابگاهها، اظهار داشت: این نرم افزار در مرحله نخست برای کسب اطلاعات بیشتر صندوق رفاه از وضعیت و کیفیت فعلی خوابگاههاست.

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی که از دانشجویان ساکن در خوابگاهها توسط صندوق رفاه انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در دسترس بودن خوابگاه، کیفیت ساختمان، فضای عمومی، نوع اتاقهای خوابگاهها از جمله اینکه آیاسالنی یا نفری محسوب می‌شوند(هنوز مجموعه های سالنی فعالیت می کنند)، ظرفیت و فضای سرانه خوابگاهها( تعداد نفرات در یک اتاق )، تجهیزات و امکانات، خدمات رفاهی، درمانی و پزشکی و فضای عمومی به ترتیب برای دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: این اطلاعات در نرم افزار مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نمره دهی انجام می‌شود.

برچسب‌ها