همشهری آنلاین: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: انتظار ما این است که با معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، شاهد فضای شاد و سازنده‌ای در تبلیغات انتخاباتی باشیم و افراد از تخریب و بدگفتن نسبت به یکدیگر اجتناب کنند.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه 30 اردیبهشت هیات عمومی با اشاره به انتخابات به عنوان مهم‌ترین مساله روز کشور اظهار کرد: متاسفانه به رغم وجود تاکیدات و آموزه‌های دینی و همچنین توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که نباید در فضای تبلیغات انتخاباتی یکدیگر را تخریب کرد، شاهدیم که برخی از این بدگویی‌ها آغاز شده است.

وی افزود: این موجب تاسف است که در نظام جمهوری اسلامی گروه‌ها یا افرادی برای این‌که احیانا نظر خود را برکرسی بنشانند، به تخریب دیگران می‌پردازند. این عمل قطعا خلاف شرع و اخلاق و سیاست نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که «اینجا مانند کشورهای غربی نیست که افراد از انواع و اقسام روش‌های تخریبی برای رسیدن به هدف که همانا قدرت است، استفاده کنند» افزود: در نظام اسلامی ایران هدف رسیدن به قدرت نیست بلکه انجام وظیفه و تکلیف است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: از منابر اجتماعی و رسانه‌ای انتظار است که گویندگان آن بداخلاقی نکنند و نیروهایی که قلم در دست دارند، بیشتر مراقب باشند البته این به معنای کنار گذاشتن نقد نیست بلکه نقادی و بیان اشکلات کاندیداها در مسایل سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با استدلال نه تنها بد نیست که ضروری هم هست.

وی تصریح کرد: در عین حال در بسیاری از موارد شاهدیم که نقد به تخریب و عداوت تبدیل شده و این عمل نامطلوب است.

وی اظهار امیدواری کرد کسانی که قرار است سکاندار امور اجرایی کشور باشند از ابتدا رفتار، اخلاق، روش و منش و شخصیت خود را طوری نشان دهند که مردم از آن‌ها یاد بگیرند.

منتظری با تاکید بر این‌که «کاندیداها از دروغ، حقه‌بازی و وعدهای دروغینی که در انجام آن اختیاری ندارند، تنها به منظور جلب آرای بخشی از مردم، پرهیز کنند» ادامه داد: ما به عنوان یک شهروند انتظار داریم در این مقطع فضای صداقت راستی و درستی را در کشور شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: کشور امروز از لحاظ وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شرایط خاصی قرار دارد و به مراقبت‌های زیادی نیازمند است.

وی در ادامه در ارتباط با انتخابات شوراهای اسلامی نیز گفت: انتخابات شوراها بسیار مهم است و من تعجب می‌کنم که رسانه‌های ما آنگونه که شایسته است، نسبت به اهمیت آن اهتمام لازم را ندارند و به تبیین موضوع برای مردم نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: ما در دیوان عدالت اداری با شوراها و تصمیمات آنان سرو کار داریم و به اهمیت کار آنان واقفیم. به طوری‌که بر اساس قانون شوراها می‌توانند از طریق شوراهای عالی استان‌ها، لایحه قانونی تهیه و تقدیم مجلس کنند که این ظرفیت و قابلیت بسیار مهمی است.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شوراها مانند دولتی برخواسته از مردم هستند که کابینه آن نیز با رای مستقیم مردم (به عنوان اعضای شورا) انتخاب می‌شوند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای مردم آشکار شود تا بدانند چه کسانی را بر این کرسی‌ها می‌نشانند.

وی با اشاره به این‌که «گستردگی و اهمیت کار شوراها اقتضا می‌کند که دقت‌های لازم در انتخابات آن به عمل بیاید» اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که نظارتی بر این انتخابات نیست؛ بلکه انتظار آن است که نظارتی جدی را بر آن شاهد باشیم و دقت لازم به عمل بیاید.

وی خاطرنشان کرد: البته بی‌تردید مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کرده و می‌کند اما در عین حال امیدواریم در نظارت بر انتخابات شوراها مسیری را انتخاب کنند که اعضای آن‌ها مجموعه‌ای قوی باشند تا بتوانند در اداره بخشی از امور کشور و جامعه، نقش بسزایی را ایفا کنند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها