همشهری آنلاین: سد ارداک در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد امروز چهاردهم فروردین با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، این سد با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دایم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی ˈآبقدˈ و ˈمیانمرغˈ به نام دوآبی احداث شده است.

سد ارداک با هدف تامین نیاز آب آشامیدنی و بخش صنعت شهر مشهد به میزان 16 میلیون و 600 هزار متر مکعب و تامین آب یک هزار و 670 هکتار اراضی زراعی روستاهای پایین دست سد و ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و صنعت منطقه ساخته شده است.

روستاهای مزبور شامل مهدی آباد، ارداک، دوله، حصار، فوشال، کجخکان، طویل، پس پشته، سعد آباد و طول کل خطوط انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی 18 هزار و 570 متر با 35 ابنیه فنی هیدرولیکی است.

علاوه بر آن توسعه تفریحگاه های آبی و ایجاد فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری استان با توجه به مسائل زیست محیطی پایاب سد، مورد توجه است.

این سد با 30 میلیون و 300هزار متر مکعب حجم آب قابل تنظیم در سال و 23 میلیون و 900هزار متر مکعب حجم مفید مخزن، سدی خاکی با هسته رسی است.

هزینه نهایی ساخت ساختمان و سد، شبکه آبیاری و زهکشی با احتساب هزینه های بخش مطالعه و نظارت، حدود 500 میلیارد ریال عنوان شده است.

منبع: همشهری آنلاین