تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰

علی‌اصغر محمدی: پرده اول: آنطور که برخی خبرگزاری‌ها نوشته‌اند وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته در شهرستان نیشابور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در کشور مدرسه غیراستاندارد نداریم و در مناطقی که گرم و خشک و به‌صورت کپری هستند به‌خاطر شرایط جوی و برای سرد نماندن کلاس نیاز به ساختن مدارس داریم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی گفته که سبک مدرسه‌سازی در کل کشور تغییر کرده است و سیستم مدرسه‌سازی 10سال پیش به درد اکنون نمی‌خورد.‌پرده دوم:‌ مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پس از انتشار سخنان وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه کرد.به‌دنبال سفر وزیر آموزش وپرورش به استان خراسان رضوی از دکتر حاجی‌بابایی در زمینه وجود مدارس کپری در کشور سؤال شد که ایشان پاسخ دادند:

مدرسه کپری به‌معنایی که مدنظر شماست در کشور وجود ندارد اما هنوز بسیاری از شهرها ازجمله تهران از این مدارس استفاده می‌کنند.وزیر آموزش وپرورش، تمامی مدارس غیراستاندارد را کپری خواند وادامه داد: در برخی شهرها به واسطه شرایط اقلیمی وآب و هوایی درخصوص برخی مدارس اصطلاح کپری به کار برده می‌شود درحالی‌که در برخی شهرها و شهرستان‌های دیگر این اصطلاح کاربردی ندارد.دکتر حاجی‌بابایی در تعریف مدرسه استاندارد گفت: مدرسه‌ای استاندارد است که علاوه بر برخورداری از امکانات آموزشی وپرورشی درحد معمول، هوشمند نیز باشد. دکتر حاجی بابایی با تأکید بر استمرار روند مدرسه‌سازی‌ در کشور و اینکه این امر تعطیل بردار نیست، اظهار کرد: ادعا نمی‌کنیم که مدارس غیراستاندارد درکشور وجود ندارد.

و اما چند نکته:

نکته اول؛‌ اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند مدرسه غیراستاندارد در کشور نداریم، از چند جنبه قابل بررسی و تامل است و می‌توان چند احتمال درنظر گرفت: اول اینکه چه تعریفی از مدرسه استاندارد وجود دارد، تعریف جناب وزیر از مدرسه استاندارد چیست؟ دوم اینکه در گزارش‌هایی که به وزیر ارائه می‌شود همه‌‌چیز عادی قلمداد می‌شود.

نکته دوم؛ حاجی‌بابایی مدعی وجود مدارس غیراستاندارد که به آن کپری نیز می‌گوید در پایتخت شده است، اگر این چنین است باید به دولتمردان، ‌به‌ویژه مسئولان آموزش و پرورش دست‌مریزاد گفت که موفق به توسعه مدارس کپری به پایتخت کشور شده اند! هر چند او مدعی شده مدرسه غیراستاندارد در کشور نداریم.

نکته سوم؛‌ روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرده وزیر آموزش و پرورش گفته «مدرسه کپری به‌معنایی که مدنظر شماست در کشور وجود ندارد اما هنوز بسیاری از شهرها ازجمله تهران از این مدارس استفاده می‌کنند»، با این توضیحات نیز مشخص نیست منظور از مدرسه کپری وزیر کدام است که در تهران هم وجود دارد؟ همچنین درتوضیحات روابط عمومی به نقل از وزیر آمده «مدرسه‌ای استاندارد است که علاوه بر برخورداری از امکانات آموزشی وپرورشی درحد معمول، هوشمند نیز باشد»، با این تعریفی که ارائه شده باید گفت‌بیش از 81هزار مدرسه کشور غیراستاندارد هستند که با ادعای وزیر محترم همخوانی ندارد.

نکته چهارم؛ وزیر آموزش و پرورش گفته در کل کشور مدرسه غیراستاندارد نداریم، ولی در توضیحات روابط عمومی آمده که «ادعا نمی‌کنیم که مدارس غیراستاندارد درکشور وجود ندارد»!‌ کدام را باید پذیرفت، مدرسه غیراستاندارد داریم یا نداریم؟نکته پنجم؛‌ وزیر آموزش و پرورش پس از حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر که بر اثر آن دو دانش‌آموز کشته و 24دانش‌آموز نیز مصدوم شدند طی بخشنامه‌ای اعلام کرد تجهیز مدارس در اولویت است و فعلا مدرسه نسازید!

منبع: همشهری آنلاین