گروه سیاسی: دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران با تأیید اینکه محل ملاقات وی با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکاراست، گفت: شرایط جدید به اقتضائات و رویش ابتکارات جدید نیاز دارد.

علی لاریجانی پس از دیدار با سلیمان فرنجیه وزیر کشور سابق لبنان در جمع خبرنگاران که ایرنا خبر آنرا منتشر کرد، افزود: اروپا نباید در مذاکرات درباره پیش شرط‌ها صحبت کند.

همچنین به گزارش ایسنا لاریجانی با اشاره به نگرانی کشورهای1+5 از احتمال انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز گفت: فکر می‌کنم اگر نگرانی‌ آن‌ها مساله انحراف باشد، موضوع آن قدر مهم است که محور مذاکرات آینده‌ با اروپا قرار گیرد ، چراکه ما تمایل داریم دیگران نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان نگرانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر مذاکرات تصنعی بوده و رقص دیپلماتیک باشد، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد، اما مذاکرات جدی به نفع کشورهای 1+5 خواهد بود.

لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد که روش پیگیری مذاکرات تغییر کند تا اعتماد ملت ایران جلب شود.

لاریجانی درپاسخ به این سؤال که آیا ترکیه خواهان میانجیگری در پرونده‌ هسته‌ای ایران است و آیا اتحادیه‌ اروپا در تصمیمات اخیرشان به این نتیجه نرسیدند که احتمالا مذاکرات آتی شما با سولانا نتیجه‌ خاصی را دربرنخواهد داشت، گفت: تصور نمی‌کنم بین ما و سولانا حجابی وجود داشته باشد و یا احتیاجی به میانجی وجود داشته باشد. کشور ترکیه علاقمند به میزبانی این دیدار بود و از ما خواسته بودند که اگر بشود مذاکرات در آنجا انجام گیرد و در گفت‌وگویی که با آقای سولانا داشتم ایشان این را پذیرفتند.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران که از وی درباره عدم انجام مذاکرات در یکی از پایتخت‌های کشورهای اروپایی مثل وین  می‌پرسیدند ، با ابراز تعجب از این سوالات اظهار داشت: مساله ساده‌تر از این حرف‌هاست. یک بار در وین، یک بار در بروکسل و همچنین در برلین مذاکرات انجام گرفته است.

تحریم های اتحادیه اروپا

 لاریجانی در واکنش به این خبرگفت: بخشی از اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای مختلف بر اساس مصوبه‌ شورای امنیت است که خیلی عجیب نیست، اما شاهد هستید که در زمانی که تحریم‌هایی صورت گرفته است قراردادهای دیگری از جمله در زمینه‌ گاز با کشورهای اروپایی امضاء شده است.

لاریجانی تاکید کرد: به نفع اروپاست که فضا و بستر بهتری را در زمینه‌ همکاری‌ها و تعاملات بیشتر در آینده ایجاد کند.

نیروگاه بوشهر

همچنین پس از آنکه در پایان سفر معاون سازمان انرژی اتمی به مسکو ، یکشنبه شب ایران و روسیه با امضای یک پروتکل تدابیری را برای حل مشکلات مالی مربوط به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در نظر گرفتند، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفتگو با خبرنگاران پس از دیدار با رئیس جریان المرده لبنان، تأکید کرد:  در حال حاضر ارتباط ما و دولت روسیه درباره‌ نیروگاه بوشهر برقرار است و درباره این نیروگاه صرفاً ملاحظات اقتصادی مطرح است و مباحث سیاسی در میان نیست. لاریجانی تاکید کرد: به نفع روسیه نیست که ملاحظات سیاسی را در این مساله دخالت دهد. 

وی با اشاره به تفاهمات معاون سازمان انرژی اتمی با پیمانکار روسی گفت:  توافقات جدید، تفاهماتی را در راستای مسایل اقتصادی نیروگاه بوشهر دربرداشته است و طرف روسی مدعی است که در برخی بخش‌ها باید تامین مالی به شکل دیگری صورت گیرد.

درخواست از سولانا بود

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه نیز در جریان سفر به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی با اشاره به روند فعالیت‌های هسته‌ای و نیز بحث‌های پیش آمده در مورد مذاکرات آتی با اروپا اظهار داشت: پس از اعلام توفیقات هسته‌ای ایران، فرانسوی‌ها به شکلی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کردند و انگلیسی‌ها نیز به شکلی دیگر.

سولانا نیز دو بار با لاریجانی تماس گرفت، اما لاریجانی به نوعی از موضع بالا درخواست مذاکره را رد کرد اما بار سوم لاریجانی به سولانا پاسخ مثبت داد.

حسینی تصریح کرد: باید درمذاکرات سولانا و لاریجانی مشخص شود که آیا اروپائی‌ها قصد دارند طرح عوام فریبانه‌ جدیدی ارائه دهند یا نه.

اصرار اروپا بر مواضع پیشین

به گزارش مهر، در شرایطی که قرار است علی لاریجانی،‌ مسؤول مذاکرات هسته‌ای ایران فردا در آنکارا با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ بار دیگر از ایران خواستند از حق مشروع خود در انجام غنی سازی اورانیوم صرف نظر کند.

وزیران خارجه 27 کشور عضو این اتحادیه همچنین بار دیگر درباره تشدید تحریم ها علیه تهران به سبب برنامه هسته‌ای آن به توافق رسیدند.