همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: برای عموم مردم نفری 85 هزار تومان و برای نهادهای حمایتی نفری 100 هزار تومان پرداخت شد که بالاخره می‌شود با آن آجیلی، خوراکی، سبزی پلویی تهیه کرد و علاوه بر این یارانه‌های اسفند هم آخر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد که این یک مقدار در شب عید کمکی است برای مردم.

مهمترین اظهارات رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم به نقل از مهر و فارس در زیر آمده است:

  • برنامه دولت برای کنترل تورم همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورت تصویب مجلس؛ دولت برای کنترل نقدینگی در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها 2-3 برنامه خوب طراحی کرده است که بانک مرکزی چند طرح را اعلام کرده و برخی را تاکنون اعلام نکرده است.
  • در حال حاضر مقداری لجام گسیختگی در باره نوسانات ارزی در کشور شاهدیم و برخی از مسائل وجود دارد که اینجا جای گفتن آن نیست اما برنامه دولت این است که تورم به سرعت کاهش یابد.
  • اگر اکنون در آذر سال 89 قرار داشتیم چه تجربیاتی از امروز را به اجرای طرح هدفمندی اضافه و چه مسائلی از آن را حذف می‌کردید؛ بنده حتما تلاش می‌کردم که هدفمندسازی یارانه‌ها را به صورت صد درصدی اجرا کنم چون حتما تاثیرپذیری بیشتری داشت و باعث کنترل قیمت‌ها و ... می‌شد.
  • در اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، ارز لنگرگاهی بود که دشمنان آن را شناسایی کردند و متاسفانه برخی هم با آنان همراهی نمودند اما مردم با دولت همراهند و حتما این موضوع را کنترل خواهیم کرد.
  • امسال سال سختی برای ما بود اما مردم ما می‌توانند کاری که در 5 سال قرار است انجام شود، یکساله آن را انجام دهند. این یک سال اخیر آسیب‌های زیادی را به ما وارد کرد البته نرخ بیکاری ما جهش نداشت.
  • افزایش این میزان نرخ بیکاری در گذشته هم اتفاق افتاده است. با توجه به شرایطی که امسال داشتیم اینکه افزایش نرخ بیکاری مثل سال‌های گذشته بود که این نشان می‌دهد تولید کشور سرپاست. دولت هم به ادامه و افزایش تولید کمک می‌کند. من از اینکه یک نفر هم که بیکار باشد راضی نیستم و دوست ندارم که بیکاری در کشور وجود داشته باشد.
  • پاسخ شما به استخدام‌های اخیر دولت و ابهامات موجود آن و 1500 نفری که با اختیارات کامل قرار است توسط معاون اجرایی رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری استخدام شوند چیست؟ ؛ طبق قانون اساسی مسئولیت امور استخدامی و اداری کشور با رئیس جمهور است که البته در مراحل مختلف این مسئولیت تراشیده شده است. در 7 سال اخیر 800 هزار نفر از دولت بیرون رفته‌اند و شاید بیش از نیمی از 315 هزار نفری که قرار به استخدام آنها است در دستگاههای اجرایی مشغول به کارند که تعیین وضعیت نشده‌اند. دولت می‌خواهد این 315 تا 320 هزار نفر را استخدام و تثبیت کند. این امکان را دولت فراهم کرده است که همه بتوانند در این مسابقه استخدامی شرکت کنند. این موضوع هم در بودجه پیش بینی شده،امسال آن را اجرا کرده‌ایم و سال آینده هم اجرا خواهیم کرد. با توجه به توسعه تقسیمات کشوری اضافه شدن دانشگاه‌ها، مدارس و تخت‌های بیمارستانی نیاز به افزایش نیرو در کشور داریم.
  • البته این موضوع منافاتی با اصل 44 قانون اساسی ندارد چرا که دولت در اجرای اصل 44 در حال واگذار تصدی‌های دولتی و کوچک کردن دولت است.
  • در استخدام نهاد ریاست جمهوری اختیار با شخص رئیس جمهور است و نیازی هم به مصوبه نبود اما مصوبه که آمد گفتند برای همین موضوع هم باید مسابقه برگزار شود. اگر 1500 نفر را رئیس جمهور مستقیما بدون برگزاری آزمون استخدام می‌کرد این اصل قانون بود.
  • در امتحانات هم تاکید کرده‌ام که باید برگزاری امتحان عادلانه باشد و هر استان هم آزمون خودش را برگزار کند. به گزینش هم سفارش کرده‌ام بی جهت به جوانان گیر ندهند چون همه جوانان ما شایسته‌اند و اگر کسی ضعفی دارد باید تذکر بدهیم نه اینکه او را از خدمت محروم کنیم. کار در اجرای استخدام‌ها شفاف است.
  • پاسخ به سئوالی درباره مشکلات مسکن مهر و پرداخت‌هایی نظیر 45 میلیون تومان و بالاتر؛ وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود در مسکن هم تاثیر می‌گذارد البته تعداد زیادی از مردم با همان پرداخت‌های اولیه صاحب خانه شده‌اند.
  • راهکار ما برای رفع مشکلات موجود افزایش سقف وام است که بعضا در برخی جاه‌ها تا 20 و در برخی نقاط تا 30 میلیون تومان افزایش یافته است. بخشی از راهکار دولت انجام کمک‌هایی به صورت قرض الحسنه و ... است و بخشی دیگر هم مدیریت کردن شرایط برای بالا نرفتن قیمت‌ها است.
  • قیمت‌هایی نظیر پرداخت مابه التفاوت 45 میلیون تومانی مربوط به مسکن مهر نیست و به مسکن ملکی مربوط می‌شود. یک فاز جدیدی از طرح تهیه مسکن برای کسانی که درآمد بالاتری دارند گذاشته شده که اضافه قیمت زیر بنای بیشتر و ملکی بودن آپارتمان به آن اضافه می‌شود.
  • اجرای طرح مسکن ملکی برای کسانی است که توانایی‌شان برای خرید بین قیمت مسکن مهر و قیمت‌های 4-5 میلیونی مسکن در تهران است البته این طرح در تهران هم در حال انجام است چرا که کسانی هستند که نمی‌توانند برای زندگی کردن به پرند بروند یا به لحاظ اجتماعی باید در تهران باشند. این طرح‌ها در حال انجام است و به زودی انجام خواهند شد.
  • {جهت جریان نقدینگی به سمت مسکن آمده و قیمت‌ها بالا رفته است} بخشی از قیمت‌ها شدید شده و این جنگ روانی است بخش عمده دشمن در جهت ایجاد جنگ روانی و برخی از افراد داخلی نیز افتادند در جنگ روانی چرا باید قیمت مسکن بالا برود در حالیکه در کشور ما تعداد مسکن از خانواده‌ها بیشتر است.
  • قیمت مسکن کاذب است؛ من مطمئنم قیمت مسکن خواهد شکست، همانطور که در سال‌های قبل نیز این اتفاق افتاد. البته معامله خیلی کم است و رکود در معامله وجود دارد ولی در ساخت مسکن رکود نیست.
  • وضعیت اقتصادی امسال و پرداخت عیدانه به مردم؛ من این مبلغ را جبرانی می‌گویم و آن را بیشتر از عیدانه می‌پسندم. ما در قدیم عیدی داشتیم و عیدانه لغت جدیدی است. امسال بخش وسیعی از مردم تحت فشار هستند و دولت باید بخشی از این مساله را جبران می‌کرد و قدرت خرید مردم را افزایش می‌داد. در ضمن نوسانات ارز نیز فشار آورد و باید جبران می‌کردیم.
  • نظر دولت این بود که این فشارها را از طریق هدفمندی جبران کنیم. در این زمینه جلساتی را نیز داشتیم که مقام معظم رهبری اعلام کردند باید مشکلات رفع شود که در نهایت دو روش بود یکی اینکه از درون اقتصاد برداریم و دیگری پول از بالا ببریم و پرداخت کنیم ما ترجیح می‌دادیم همین اولی اتفاق بیفتد و فکر می‌کردیم این تبعات منفی کمتری دارد، مسائلی هست که اعلام نکردیم و بانک مرکزی آنها را اعلام خواهد کرد.
  • مبلغ 85 هزار تومان برای هر نفر در نظر گرفته شده است؛ ساعت یک ربع به 9 شب برای عموم مردم نفری 85 هزار تومان و برای نهادهای حمایتی نفری 100 هزار تومان پرداخت شد که بالاخره می‌شود با آن آجیلی، خوراکی، سبزی پلویی تهیه کرد و علاوه بر این یارانه‌های اسفند هم آخر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد که این یک مقدار در شب عید کمکی است برای مردم.
  • احتکار عده‌ای و سوءاستفاده برخی افراد از شرایط موجود؛ عده‌ای احتکار یا از شرایط موجود سوءاستفاده می‌کنند ولی در بعضی از کشورها وقتی چنین اتفاقی می‌افتد مردم با هم تصمیم می‌گیرند که آن کالا را نخرند. در آلمان هم مردم در مورد کالایی این کار را کرده‌اند. این روش خوبی است باید حلقه‌ها و کنترل‌ها را بیشتر کنیم. من از مردم و همکاران خود که در شرایط سخت کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
  • هر چند نمی‌شود همه مسائل را بیان کرد ولی ما دو سه جمله با مردم بیان می‌کنیم. ما خادمین ملت هستیم و همگی یک ملتیم و هنگامی که یک حادثه پیش می آید، تمام می‌شود و این مشکلات نیز سپری خواهد شد باید بدانیم بهترین زندگی، زندگی کردن با دیگران و برای دیگران است. همه باید با هم باشیم و این نمی شود که مثلا من یک مقدار بیشتر مصرف کنم و در این صورت به یک هموطن دیگر کمتر برسد و این کار درستی نیست.
  • عید نوروز بسیار زیبا، پرادعا و پرمعنا است و امروز در جهان مورد استقبال همه واقع شده است و اکنون شرایط طوری شده که بعضی بستگان درجه یک نمی توانند در طول سال همدیگر را ببینند و نباید طوری شود که مردم معذور بشوند. همه باید کمک کنیم و به طور قطع از این شرایط عبور خواهیم کرد.
  • دشمن با تمام توان آمده، دولت آمریکا با تمام انرژی خود هر کشوری که بخواهد با ما رابطه بگیرد را تحت فشار قرار می دهد تا رابطه را قطع کند و ما از این شرایط عبور خواهیم کرد و عبور از این شرایط باعث خواهد شد ظرف چند سال به قدرت چهارم یا پنجم دنیا تبدیل شویم.
  • وضعیت کنونی یک نبرد است. اقتصاد اول با اقتصاد هفدهم می‌خواهد مبارزه کند و من در اینجا می‌گویم با اتکا به توان مردم، قدرت، ایمان و اندیشه‌های مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.
  • دشمن در حالی که فکر می‌کرد با همان شوک اول اقتصاد ما فرو خواهد پاشید، که این اتفاق رخ نداد و با کمک مردم از این وضعیت عبور خواهیم کرد. همانطور که در بسیاری از کشورها گروه‌های مردمی هستند که اقتصاد را اداره می‌کنند من نیز باور نمی‌کنم یک ایرانی به مردمش اجحاف کند و نمی‌خواهم باور کنم. حالا دشمن یک فشاری آورده و یکسری می‌خواهند سوءاستفاده کنند. این افراد چطور ایرانی هستند اینها حتما عاقبت خوبی نخواهند داشت و این روش خوبی نیست که از شرایط سختی سوءاستفاده کنند. ارزان بخرند و تمام موجودی‌ها را تخلیه کنند و سپس آن را با رقم گرانتر بفروشند و این سود نیست این یک سم است.
  • پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو و همچنین تناقضات موجود بین خودروساز و شورای رقابت؛ در این مورد حق با شورای رقابت است و من با هیچ کسی بر روی قیمت خودرو تفاهم نکرده‌ام. خودروسازان آمدند دولت و ما در مورد منابع لازم بحث و در این زمینه به آنها کمک کردیم و 6 ماه پیش در مورد این مساله تصمیم گرفته شد که بر اساس ارز مبادله‌ای قیمت گذاری کنند.
منبع: همشهری آنلاین