شیراز: حدود یک سال از کلنگ‌زنی سد «تنگ سرخ» در شیراز گذشته اما این کلنگ پس از گذشت این مدت همچنان در زمین باقی‌مانده و خبری از عملیات اجرایی محسوس در این پروژه نیست.

به گزارش مهر، اجرایی کردن سدتنگ‌سرخ ازجمله فعالیت‌هایی بود که پیگیری‌های آن از شورای دوم شهر آغاز شد. در ابتدا راه‌اندازی سدتنگ‌سرخ مصوبه شورای شهر شیراز بود که با تلاش‌های فراوان این مصوبه شورای شهر به مصوبه سفر هیأت دولت به استان فارس تبدیل شد. اما اجرایی شدن همین مصوبه نیز مشکلات خاص خود را به همراه داشت که مهم‌ترین بحث همکاری وزارت نیرو و شهرداری شیراز بود که به تنهایی حدود یک سال از زمان اجرای سد را به‌خود اختصاص داد. پس از گذشت مدتی طولانی و اعلام همکاری وزارت نیرو، استانداری و شهرداری شیراز بحث مطالعات و نقشه سد آغاز شد تا اینکه حدود یک‌سال پیش کلنگ‌زنی این سد انجام شد.

با اینکه در زمان اجرای مراسم کلنگ‌زنی تمامی مسئولان به آغاز عملیات اجرایی این سد مکلف شدند، امروز همچنان شاهد هستیم که تنها اتفاق جدیدی که برای این محل افتاده است آسفالت راه دسترسی به محل کلنگ‌زنی سدتنگ‌سرخ است. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که اگر مسئولان عملیات اجرایی این سد را زودتر آغاز کرده بودند به‌طور حتم در اعتبارات و بودجه‌های این سد نیز صرفه‌جویی شده بود زیرا تأخیر در انجام این عملیات باعث افزایش نرخ‌های مختلف در بحث پیمانکاری و... خواهد شد. از طرف‌ دیگر بحث معارضین مطرح است زیرا در این مدت فرصت فکر کردن برای فرصت‌طلبان ایجاد شده که هرکدام به‌گونه‌ای غیرقانونی زمین این منطقه را از آن خود بدانند که این اتفاق در روز کلنگ‌زنی نیز دیده شد و برخی افراد خود را به‌عنوان صاحبان زمین‌های این منطقه معرفی کردند.

به غیر از این، بخش دیگری از زیبا‌سازی‌ شیراز به راه‌اندازی سد تنگ‌سرخ مربوط می‌شود. به‌عبارتی اجرایی کردن طرح بهسازی رودخانه خشک شیراز به ساخت این سد بستگی دارد که در این میان هر اندازه که ساخت این سد به‌طول انجامد وضعیت رودخانه خشک شیراز بدتر از قبل خواهد شد.

اراده کافی برای ساخت نیست

عضو شورای شهر شیراز درخصوص آخرین وضعیت سد تنگ سرخ ، گفت: پروژه عمرانی زمانی که کلنگ‌زنی شد باید مراحل ساخت‌وساز را طی کند و جای تعجب است که این سد چنین وضعیتی ندارد. مهدی‌خانی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که هنوز اعتبار یا طراحی این مجموعه به‌صورت کامل ارائه نشده و از طرفی اراده کافی برای راه‌اندازی این سد وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی در اختیار شورای شهر شیراز قرار داده نمی‌شود، گفت: هیچ‌گونه اطلاعی به ما داده نشده که دلیل تأخیر در ساخت این مجموعه را مطلع شویم. عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: ساخت این سد برای شیراز لازم و ضروری است که در این میان هر اندازه که ساختن این سد به طول انجامد برخی از طرح‌های عمرانی دیگر شیراز نیز معطل خواهد ماند. خانی یادآور شد: با یک هماهنگی مناسب می‌توانیم تغییر وضعیت رودخانه خشک و ظاهر شهر شیراز را شاهد باشیم به شرط اینکه سد تنگ سرخ هرچه سریع‌تر ساخته شود. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خسارت‌های بدی از تأخیر در ساخت این سد به شهر شیراز و شهرداری خواهد خورد، گفت: هر اندازه که در این طرح معطل کنیم به‌طور حتم شاهد بروز مشکلات جدید خواهیم بود که در این میان معارضین می‌توانند مشکل فراوانی را ایجاد کنند. وی تصریح کرد: از لحاظ ریالی نیز این تأخیر به ضرر شهرداری و وزارت نیرو خواهد بود که البته همگی ما امیدواریم مشکلاتی هم اگر وجود دارد هرچه سریع‌تر برطرف شود تا شاهد به‌ثمر نشستن یکی دیگر از مصوبات هیأت دولت در استان فارس باشیم.

معاون عمرانی شهردار شیراز اما با اشاره به اینکه آنچه بر عهده شهرداری شیراز گذاشته شده بود انجام شده، گفت: شهرداری شیراز وظایف خود را به‌طور کامل انجام داده و هیچ‌گونه کم‌کاری در ساخت سد تنگ سرخ صورت نداده است. رضا خیراندیش تصریح کرد: این طرح در کمیسیون عالی سدسازی ایران تصویب شده و در بودجه سال91 شهرداری شیراز نیز دارای اعتبار است. وی افزود: با تصویب شورای شهر شیراز برای ساخت این سد در سال‌جاری، شهرداری شیراز اعتباری معادل 20میلیارد تومان مصوب کرده است. وی با اشاره به اینکه سازمان آب منطقه‌ای فارس مراحل مختلف این سد را پیگیری می‌کند، تاکید کرد: آگهی مناقصه این سد از طریق آب منطقه‌ای فارس اعلام شده که امیدواریم با مشخص شدن پیمانکار فعالیت در این پروژه بزرگ نیز آغاز شود. خیراندیش تاکید کرد: هرگونه فعالیتی که مربوط به شهرداری شیراز بود ازجمله ساخت راه دسترسی به طول دو کیلومتر را انجام داده‌ایم.