گروه اجتماعی: سرباز معلم‌ها جوابگوی نیازهای آموزشی و پرورشی کودکان نیستند.

رئیس اداره آموزش کمیسیون ملی یونسکو در نخستین نشست کار گروه ملی آموزش برای همه با اعلام این مطلب گفت: استفاده از سرباز معلمان با همه تلاش، تعهد و مسئولیتی که در آنان وجود دارد کافی نیست چرا که آنها  طبیعتا نمی‌توانند با یک یا 2ماه آموزش به درک و شناخت دانش‌آموزان، تدریس و تامین نیازهای متنوع روانی، اجتماعی و آموزشی آنان نائل شوند.

دکتر زهرا بازرگان افزود: در بسیاری از موارد سرباز معلمان با زبان و فرهنگ و سنت‌های محل اشتغال خود آشنایی کافی ندارند، روان‌شناسی کودک و روش‌های فعال و سازنده یادگیری را نمی‌دانند، وظیفه آنان پس از پایان این دوره به اتمام می‌رسد و هرگز از نتیجه کار خود مطلع نخواهند شد.

به گفته وی در بسیاری از کشورها برای دوره ابتدایی و به ویژه در مناطق محروم از مجرب‌ترین معلمان استفاده می‌شود و با تبعیض مثبت حداکثر کوشش به عمل می‌آید تا کمبودهای کودکان در این مناطق جبران شود، زیرا هرچه شدت محرومیت بیشتر و نیازها متنوع‌تر باشد به معلمان حرفه‌ای و با صلاحیت، نیاز بیشتری احساس می‌شود.

وی با اشاره به عواملی که به افت تحصیلی و ترک تحصیل می‌انجامد و کارآیی نظام آموزشی به خصوص در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی را به وقفه می‌اندازد گفت: فضای آموزشی نامطلوب و نازیبا، بی‌توجهی به جنبه‌های اجتماعی و اخلاقی آموزش و پرورش در مدرسه، روابط غیرصمیمانه، مقررات سختگیرانه و کمبود برنامه‌ها و فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و خلاق در مدرسه از جمله این عوامل است.

وی افزود: اما مسئله افت تحصیلی که خود را به صورت افت، مردودی و در نهایت ترک تحصیل نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان را حتی پیش از آنکه یک دوره آموزشی را به پایان برسانند، از چرخه نظام آموزشی خارج می‌کند.