همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا به برخورد قاطع دستگاه قضایی با شرارت‌ها و جرایم خشن، هشدار به مافیای شیشه، برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش مجازات زندان،‌ کشف مهر ادارات و دستگاه قضایی از متهمان پرونده فساد بانکی، توصیه اژه‌ای به ناجا درباره برخورد با بدحجابی، پرونده مداحان در دادگاه و ... اشاره کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در جدول زیر آمده است:

ردیف

مهمترین اظهارات

1

  • نسبت به برخورد با شرارت‌ها و جرایم خشن، آدم ربایی، سرقت مسلحانه و جرایم سازمان یافته جدی هستیم و این برخورد همچنان ادامه خواهد یافت. در برخورد با این مجرمان به هیاهوهای داخلی و خارجی کاری نداشته و تنها امنیت مردم برایمان مهم است. هرچه باعث به مخاطره افتادن امنیت مردم شود با آن به شدت برخورد خواهیم کرد.

2

  • مواد مخدر صنعتی به خصوص شیشه برای فرد و جامعه بسیار زیانبارتر از مواد مخدر سنتی است. من در اینجا به افرادی که در دام مافیای این مواد مخدر گرفتار شده‌اند هشدار می‌دهم که به طور جدی تحت تعقیب قرار گرفته و احکام آنها بدون اغماض صادر و اجرا می‌شود. حکم اعدام تعدادی از این قاچاقچیان در تهران و شهرهای دیگر اجرا شده و احکام قاچاقچیان دیگر نیز تایید و به زودی اجرا می‌شود. این ماده مخدر تهدیدی برای جوانان است.

3

  • {اشاره به دیدار مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری در مشهد}؛ مقام معظم رهبری در این دیدار مطالبی را فرمودند که قطعاً باید سرلوحه کار ما باشد و توجه ویژه‌‌ای به آن داشته باشیم. یکی از مواردی که ایشان به آن اشاره کردند استفاده حداقلی از مجازات زندان است. قوه قضائیه در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده که از آن جمله می‌توان به لایحه‌ ای در این خصوص در مجلس اشاره کرد. اگر این لایحه تبدیل به قانون شود شاهد استفاده کمتری از مجازات زندان خواهیم بود. البته تا زمان قانون شدن این لایحه راهکارهای دیگر را در قوه قضائیه بررسی کرده‌ایم تا از مجازات زندان کمتر استفاده شود.

4

  • این برای آخرین بار است که به خبرنگاران تذکر می‌دهم. آنچه در این نشست‌ها عنوان می‌شود همان گونه که اعلام شده انتشار یابد و استنباط خود را پای صحبت‌های من نگذارید. اگر مطلبی را درست منعکس نکردید علاوه بر پیگیری قضائی عذر خبرنگار را از این جلسات می‌خواهیم.

5

  • چهاردهمین جلسه پرونده فساد بانکی یکشنبه هفته آینده برگزار می شود.  این پرونده در حال رسیدگی است و بخشی از پرونده را به لحاظ پیچیده بودن مقدم دانسته و در مرحله اول برای 32 نفر از متهمان کیفرخواست صادر شد. امیدوار بودیم رسیدگی به اتهامات این 32 نفر در خرداد پایان یافته و پرونده به مرحله صدور حکم برسد، قاضی نیز در این زمینه تلاش کرد، اما نسبت به بعضی از متهمان مواردی پیش آمد که نیاز بود افراد دیگری نیز توضیح دهند، مانند شرکت خدمات عمومی فولاد که در دفاعیات مدیرعامل آن مشخص شد اقدامات صوری بین این شرکت و شرکت امیرمنصور آریا در جریان بوده است. بعضی از شرکت‌ها نیز کاغذی بود و در رابطه با آن افرادی دستگیر شدند.

6

  • یکی از موارد دیگر شرکت اسپادانا بود که مدیرعامل جوان آن از موضوعات اظهار بی اطلاعی می کرد که در این زمینه‌ها نیاز به تحقیقات بیشتر شد. در جریان این تحقیقات نیز 4- 3 مهر جعلی دادگستری در سازمان‌های دیگر کشف شد متهمان بعضی از نامه‌های ارسالی به ادارات و بانک‌ها را با این مهرها جعل می‌کردند.

7

  • تعداد متهمان از 32 نفر به 39 نفر رسید که قاضی پرونده تلاش می‌کند یکشنبه هفته آینده با برگزاری چهاردهمین جلسه دادگاه به اتهامات 8 متهم باقیمانده پرونده رسیدگی کند. تاکنون از 31 نفر آخرین دفاعیات اخذ شده است و اگر دفاعیات این 8 نفر باقیمانده در یک جلسه تمام نشد، جلسه دیگری تشکیل خواهد شد.

8

  • احکام این 32 نفر امیدواریم در تیر ماه صادر شود. برای افراد دیگر مانند خاوری کیفرخواست صادر شده و این افراد در مرحله دوم، محاکمه خواهند شد.

9

  • {پس از گذشت 60 روز از بازداشت آقای "ن" محافظ یکی از مسئولان و قرار تامین چرا وی هنوز آزاد نشده است} قرار بازداشت موقت برای دو ماه است اگر دو ماه تمام شد قاضی می‌تواند دوباره بر حسب نیاز قرار بازداشت را تمدید کند. اتهام وی را نمی‌توانم بگویم ولی اگر قرار وثیقه دارد باید قاضی وی را آزاد کند.

10

  • {منظور از دستگیری مه آفرید دو کیست} ما دو تا مه آفرید نداریم {که در این میان یک خبرنگار گفت منظور آقای م - ز است} که اژه ای پاسخ داد بله وی بازداشت شده ولی اتهام را نمی‌توانم بگویم.

11

  • درخواست جوانفکر از رئیس قوه قضائیه در مورد اعمال ماده 18 ؛ برای اعمال ماده 18 روال قانونی داریم و باید تشخیص داده شود که خلاف بیان شرع بوده است یا نه که تشخیص آن با رئیس قوه است. اینطور نیست که هر کسی چیزی بنویسید سریع انجام شود.

12

  • {برخی از برخوردهای نیروی انتظامی با بدحجابان} فصل گرما که آغاز می‌شود پوشش ها کمتر می‌شود. خود مردم و زنان و مردان باید رعایت کنند تا پوشش مناسب قانون و موازین شرعی رعایت شود. البته مردم هم باید در حد تذکر و امر به معروف به بدحجابان تذکر دهند. در این میان اگر جرم آشکار رخ داد نیروی انتظامی موظف به برخورد است و دستگاه قضا هم در صورت ارجاع پرونده برخورد می‌کند. البته 26 دستگاه اجرایی و دولتی وظیفه دارند تا دست به دست هم داده و فرهنگ سازی کنند به نیروی انتظامی هم توصیه می‌کنم که با رعایت ضوابط و مقررات برای جلوگیری از گناه و کار زشت موجب گناه نشوند و برای جلوگیری از خلاف، خلاف دیگری صورت نگیرد.

13

  • {پرونده شکایت از دو مداح تهرانی} کیفر خواست این دو نفر صادر شد و آنها نیز پذیرفتند. خیلی‌ها در این مواقع جوسازی می کنند ولی این دو نفر گفتند این حرف را زده‌ایم و با این اعتقادات زدیم و ما هم تحقیق و بررسی کردیم و الان پرونده در دادگاه است.

14

  • {در مورد پرونده عباس غفاری (فرد متهم به جن گیری و رمالی) که گفته می شود به 8 سال زندان و شلاق محکوم شده است} این متهم در دادگاه بدوی محکوم شد ولی قابل تجدید نظر است.

15

  • {در مورد آقازاده‌ای که در آکسفورد دانشگاه آزاد حقوق 14 میلیونی می‌گرفته} من از این موضوع خبری ندارم و گزارشی نرسیده است.

16

  • وی در پاسخ به سوالی درباره بازجویی از یکی از آقازاده‌ها در ارتباط با پرونده فساد بزرگ مالی گفت: من این موضوع را نشنیده‌ام.

17

  • {پرونده یکی از قضات کهریزک که چندی پیش در یک پمپ بنزین دست به اسلحه برده بود} این فرد دو ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و اتهاماتی دارد که در حال رسیدگی است. این را که این اتهامات چقدر ثابت شود نمی‌دانم اما به هر حال مدت قرار بازداشت وی رو به اتمام است. البته قرار بازداشتش رو به اتمام است و اگر قاضی صلاح بداند تمدید می‌کند.

18

  • {قتل دختری در یزد به دست سه افغانی} این قتل رخ داده و درگیری پیش آمده که دو موضوع در این پرونده است و افراد مربوط به این پرونده در بازداشت به سر می‌برند.

19

  • {شکایت برخی نمایندگان مجلس راجع به انتصاب سعید مرتضوی در تامین اجتماعی} نماینده‌های مجلس به دیوان عدالت اداری نامه نوشتند، پرونده در دیوان عدالت اداری است و تا هفته گذشته که من در جریان آن بودم، به نتیجه نرسیده است.
منبع: همشهری آنلاین