همشهری آنلاین: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با خواندن پیام رییس‌جمهور ترکمنستان و با حضور وزیران فرهنگ ایران و ترکمنستان در نگارخانه مرکزی آکادمی هنرهای تجسمی این کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در این مراسم با حمایت از توسعه همکاری‌ها و مناسبات بین دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگی، از دولت و ملت ترکمنستان به خاطر فراهم کردن شرایط خوب برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان صمیمانه قدردانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دنیایی که زورگویان و سلطه‌طلبان عالم دائما از تهدید، تحریم، جنگ و خشونت دم می‌زنند، مردم ایران به پشتوانه فرهنگ و تمدن اصیل و غنی خود از پنجره علم و ادب، هنر و زیبایی با جهانیان سخن می‌گویند.

عضو کابینه دولت دهم گفت: دو ملت ایران و ترکمنستان از مشترکات تاریخی فراوانی برخوردارند که پیوندهای عمیق تاریخی و سنتی بین دو ملت زمینه لازم برای گسترش روابط و همکاری‌ها را بیش از گذشته فراهم می‌کند.

به گفته حسینی، دو ملت از این طریق می‌توانند پیشنه غنی تاریخی و فرهنگی خود را احیا و آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

او برپایی هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان را فرصتی برای آشنایی مردم این کشور با گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن غنی ایران  اسلامی دانست.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در پیام تبریک خود به مناسبت برگزاری این نمایشگاه که توسط غنچه محمدوا، وزیر فرهنگ ترکمنستان، خوانده شد، عنوان کرد: روابط فرهنگی بین ترکمنستان و ایران در حال توسعه بوده که شرکت فعال هنرمندان و استادان خلاق ترکمنستان و ایران در برنامه‌های مختلف فرهنگی دو کشور از نشانه‌های آن است.

قربانقلی بردی محمداف افزود: تبدیل مرزهای دو کشور همسایه به مرزهای دوستی معنای زیادی دارد و مردم هر دو کشور در برقراری روابط با همسایگان خود همواره به اصول حسن همجواری و انسان‌دوستانه پایبند بوده و هستند.

او اظهار کرد: روابط میان دو کشور در دوران جدید رستاخیز ملی در ترکمنستان نه فقط در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛ بلکه در همه عرصه‌ها رشد و گسترش چشم‌گیری داشته است.

بردی محمداف افزود: در سال 2010 روزهای فرهنگی ترکمنستان در استان گلستان ایران برگزار شد و این امر نشان‌دهنده آن است که مردم ترکمنستان برای ایران و فرهنگ و هنر غنی آن احترام و ارزش فراوانی قائل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ ترکمنستان رسما هفته فرهنگی ایران را افتتاح و از بخش‌های‌ مختلف آن دیدن کردند.

در این هفته فرهنگی 25 هنرمند از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و اصفهان در رشته‌های معرق، منبت، مشبک، چاروق‌دوزی، تذهیب و نگارگری، ابریشم‌بافی، کلاژ روی پارچه، نقاشی، نقاشیخط، خوشنویسی، پیکرتراشی چوب، خاتم و مینای اصفهان، تابلوفرش و فرش، قلمزنی روی مس، تابلوهای فیروزه‌‌ای و سنگ‌های غیر قیمتی، لباس‌های سنتی، عکس، دستاوردهای علمی، ورزشی، نشریات و مجلات به‌صورت کارگاهی، آثار خود را عرضه می‌کنند.

دیدار با مقامات ترکمنستان و بازدید از برخی اماکن تاریخی و فرهنگی و هنری این کشور از جمله برنامه سفر دوروزه حسینی به این کشور خواهد بود.

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از 15 تا 19 اسفندماه برگزار می‌شود.