گروه اجتماعی - مینا شهنی: بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار دریافت عیدی به میزان حداقل عیدی کارگران هستند.

آنها خواستار تصمیم دولت برای تعیین میزان عیدی همسان با کارگران شاغل هستند. میزان عیدی کارگران هر سال از یک تا 3برابر حقوق کارگران اعلام می‌شود؛ به این ترتیب حداقل آن به اندازه یک ماه حقوق یک کارگر است.علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور، در این‌‌باره گفت: از دولت تقاضا داریم تا میزان عیدی بازنشستگان را همانند حداقل عیدی کارگران تعیین کند تا میزان عیدی بازنشستگان 600 هزار تومان شود.

او با تاکید بر اینکه صندوق تامین اجتماعی یک صندوق غیردولتی است، افزود: ما عضو صندوقی هستیم که غیردولتی است و تمامی منابع و مصارفش از بخش غیردولتی است و انتظار می‌رود برای تعیین مصارف بتواند مستقلا عمل کند؛ چراکه حفظ استقلال این صندوق ایجاب می‌کند که گردانندگان آن بتوانند به‌صورت مستقل و جدا از دولت برای تعیین میزان عیدی تصمیم بگیرند. خبازها معتقد است درصورتی‌که صندوق تامین اجتماعی بتواند به‌صورت مستقل میزان عیدی بازنشستگان را تعیین کند ممکن است مبلغ بیشتری را برای پرداخت درنظر بگیرد اما تصمیم دولت باعث می‌شود که بازنشستگان تامین اجتماعی از عیدی کمتری برخوردار شوند. رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند تصمیم‌گیری در این زمینه را به صندوق تامین اجتماعی تفویض کنند، گفت: اگر نمایندگان مجلس با یک مصوبه قانونی، تعیین عیدی را از جمله وظایف و اختیارات صندوق تامین اجتماعی اعلام کنند، مدیران تامین اجتماعی موظف می‌شوند تا برابر با درآمدهای این صندوق و قدرت پرداخت آن برای تعیین عیدی تصمیم بگیرند.

از اختیارات ما نیست

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، در آخرین جلسه حضورش در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که تعیین میزان عیدی از اختیارات متولیان این صندوق نیست.او در پاسخ به سؤالی درباره میزان عیدی بازنشستگان گفته بود: میزان عیدی بازنشستگان را دولت اعلام می‌کند و ما فقط به‌عنوان مجری تصمیم دولت را اجرا می‌کنیم و معادل رقم تعیین‌شده به حساب بازنشستگان واریز خواهیم کرد. او تاکید کرده بود که از میزان تعیین شده برای عیدی بازنشستگان هیچ اطلاعی ندارد و منتظر اعلام رسمی دولت خواهد ماند.

اعتراض به میزان عیدی

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که دولت برای عیدی امسال بازنشستگان مبلغ 350 هزار تومان را درنظر گرفته است، پارسال میزان عیدی‌ای که از سوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی تعیین شد 300 هزار تومان بود که به همراه یک کارت هدیه50 هزار تومانی در اختیار آنان قرار گرفت. اگر بنا باشد امسال همین رقم 350 هزار تومان به تایید دولت برسد مقدار عیدی بازنشستگان نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است. پارسال هم کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به نمایندگی از سوی بازنشستگان نسبت به عیدی تعیین شده از سوی دولت اعتراض کرد.

در انتظار دولت

عیدی سالی یک بار پرداخت می‌شود و هر چند مهم است اما مهم‌تر از اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان نخواهد بود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بازنشستگان تامین اجتماعی آن را پیگیری می‌کنند اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق با بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری است. دامنه این اعتراض در 2 سال گذشته از کانون بازنشستگان، به صندوق تامین اجتماعی، وزارت رفاه و سرانجام نهاد ریاست‌جمهوری کشیده شد و بازنشستگان همچنان به پیگیری حقوقشان اصرار داشته و بر این باورند که طرحی که نمایندگان مجلس برای همسان‌سازی‌ حقوق آنها تصویب کرده‌اند هرگز به درستی اجرا نشده و خواسته قانونی‌شان پایمال شده‌است.

منبع: همشهری آنلاین