همشهری‌آنلاین: مراسم رونمایی از 100 اثر نماهنگ که به معرفی تاریخ،‌ تمدن، فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی در قالب تصویر و موسیقی تک‌نوازی و محلی می‌پردازد، صبح سه‌شنبه،10 آبان در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، این نماهنگ‌ها با عنوان «شوق زندگی» در تایم‌های دو تا دو و نیم دقیقه‌ای و در قالب چهار دی وی دی تنظیم شده است.

در این مراسم سید عزت‌الله ضرغامی (رییس سازمان صدا و سیما)، حسین تقی پور (رییس مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما)، ‌دکتر ولایتی (مشاور عالی مقام معظم رهبری)،‌ مجید انتظامی، ‌مجید اخشابی، هادی منتظری، محمد بیگلری پور و جمعی از آهنگسازان حضور داشتند.

در این مراسم عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: بسیاری از بزرگان موسیقی عضو شورای موسیقی سازمان هستند و به خاطر وجود آنها اطمینان خاطر پیدا می‌کنیم که این کارهای ارزشمند تولید می‌شود.

رییس سازمان صداوسیما به تشریح یک مشکل بزرگ درباره‌ی موسیقی این سازمان صداوسیما پرداخت و گفت: این مشکل اکنون حل شده اما زمانی مرکز موسیقی تقریبا به صورت یک جزیره‌ی مستقل کارهایی انجام می‌داد و اصل کار که استفاده از این موسیقی‌ها و رفتن روی آنتن بود، مورد غفلت قرار می‌گرفت؛ به همین دلیل دوستان استفاده‌کننده‌ی ما از این موسیقی‌ها در آنتن، می‌گفتند که مرکز موسیقی نیازهای ما را پاسخ نمی‌دهد و از سویی مرکز موسیقی هم اشکال می‌گرفت که از تولیدات ما درست استفاده نمی‌شود. اما در حال حاضر بخش اعظم پخش موسیقی آنتن ما از مرکز موسیقی تامین می‌شود و برخی شبکه‌ها پخش موسیقی غیر از تولید این مرکز را از دستور خارج کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولیدات خوب و قابل قبولی در مرکز موسیقی داریم و این مرکز به تولید انواع موسیقی می‌پردازد. حتی مرکز موسیقی بر اشعار و تیتراژها نیز نظارت دارد که این مساله خیلی ارزشمند است و خیال من را راحت می‌کند. از این جهت یک گشایش صورت گرفته و انگیزه‌ها مضاعف شده است.

ضرغامی با اشاره به نماهنگ‌های شوق زندگی، آن‌را یک نوآوری دانست و گفت: این کاری که انجام گرفته در نوع خود یک نوآوری است. کارهای خوب در مرکز زیاد شده و موسیقی‌های فاخر و خوب زیاد داریم اما این مجموعه که با 100 اثر رونمایی می‌شود و بعدها با همین رویکرد می‌تواند افزایش پیدا کند یک نوآوری است. تولید این آثار در ابتدا یک ایده بود و جزو استثنائاتی بود که چیزی به ذهن من رسید و در عمل از حداقل‌هایی که در ذهنم بود بهتر شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این نماهنگ‌ها آثاری برجسته هستند که باعث می‌شوند یادی از نوازندگان بزرگ زنده و آثار آنها نهادینه شود؛ با این کار این آثار برجسته نهادینه می‌شوند و تداوم پیدا می‌کنند.

رییس سازمان صدا و سیما همچنین با اشاره به تصویرسازی‌هایی که در این نماهنگ‌ها انجام شده، عنوان کرد: سابق بر این تصویرسازی‌ها را شبکه انجام می‌داد و نوعی بی‌سلیقگی در آنها می‌دیدیم. حتی برخی از این نماهنگ‌ها با موسیقی‌ای که پخش می شد بی ارتباط بود اما مرکز موسیقی باعث شده، کارهای خوب و تصاویر خوبی جمع شود که متناسب با هر نماهنگ تصاویر زیادی را در دسترس قرار داده و قابلیت‌های ما را بالا برده است؛ مثلا در سفر اخیر مقام معظم رهبری به کرمانشاه یکی از کارهای خوبی که انجام شد همین موسیقی بود که هفت نماهنگ خوب در زبان‌های مختلف و زبان‌های محلی تولید شد و فضای عاطفی در جامعه ایجاد کرد. در حال حاضر فرآیند تولید روی غلتک افتاده و آثاری که تولید می‌شود به قدری خوب است که نیاز به سفارش ندارد و از طرف شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرغامی با بیان اینکه در تولید این نماهنگ‌ها دو رویکرد دنبال می‌شود، گفت: هنر ایرانی اسلامی از صنایع دستی گرفته تا مشاغلی که در بین مردم رو به فراموشی است و از بین می‌رود؛ مثل چادربافی و سایر مشاغل تا سفالگری در این نماهنگ‌ها وجود دارند. تصاویر به زیبایی هرچه تمام‌تر تولید شده و فیلمبرداری فاخر و با موسیقی مرتبط است. در کنار هنر و صنایع دستی موضوع آشنایی با نقاط کشور و جغرافیای کشور هم جریان دیگری است که در این نماهنگ‌ها روی آن کار شده است؛ مثلا کویر نائین یا زندگی عشایری موضوعاتی هستند که در این نماهنگ‌ها به آنها پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: تولید این 100 اثر شروع کار است و می‌تواند افزایش پیدا کند؛ در واقع ما باید در حوزه موسیقی نوآوری داشته باشیم که ایده‌های مختلف را به گونه‌ای بیاوریم که نوآوری در آنها وجود داشته باشد. کارهای خوب وقتی تکرار شود تبدیل به فرهنگ و زمزمه مردم می‌شود. باید بتوانیم از این موسیقی‌ها و ملودی‌ها طوری استفاده کنیم که نهادینه شوند. توقع ما نیز از مرکز موسیقی این است که تولیدات اینگونه داشته باشد.

رییس رسانه ملی در ادامه سخنانش به نظرات فقهی و سخنان مقام معظم رهبری درباره‌ی تولید موسیقی اشاره کرد و گفت: در حدود 30 صفحه‌ای که ما از مجموع این سخنان جمع کرده بودیم به نظر می‌رسد برای تولید آثار موسیقی فاخر، ماندگار دینی و ملی، تضادی با شرع وجود ندارد.

ضرغامی در پایان سخنانش گفت: به اعتقاد من مجموعه این نماهنگ‌ها که تولید شده به سرعت جهانی می‌شود و قرار شده شبکه‌های خارجی ما هم این نماهنگ‌ها را پخش کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد که نماهنگ‌های تولید شده برای استفاده‌ی سریعتر و بهتر کدگذاری شوند.

 در ابتدای این مراسم حسین تقی پور با اشاره به رونمایی 100 اثر نماهنگ تحت عنوان «شوق زندگی» در مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما، گفت: با توجه به اینکه ایران زادگاه تمدن‌های بزرگ و دیرینه است و سهم بسیاری در فرهنگ جهانی دارد و گنجینه‌های بزرگی از تاریخ و تمدن را در دست داریم بر آن شدیم تا تولیداتی را در قالب نماهنگ با عنوان شوق زندگی ارائه کنیم.

وی ادامه داد: وجه تسمیه این آثار به خاطر فرهنگ و کار و تلاش و جلوه‌های زیبای زندگی ایرانیان در طول تاریخ بشریت است. مجموعه این نماهنگ‌ها از تصاویر شاد و باکیفیتی سرشار است و زمانی به اوج می‌رسد که با موسیقی از جنس تک نوازی پیوند لطیف و مبارکی خورده باشد.

ریس مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه ایده این کار توسط عزت الله ضرغامی ارائه شده است، توضیح داد: رییس سازمان صداوسیما قریب چهار یا پنج ماه پیش با بیان این ایده، گفت خوب است که این موضوع دنبال شود. یک ماه پیش هم تاکید کرد که دغدغه‌اش این آثار است. ثمره‌ی این دستور، امروز در قالب نماهنگ‌هایی ویژه رونمایی می‌شود.

تقی پور همچنین عنوان کرد: این نماهنگ‌ها موضوعات مختلفی دارد؛ مثل مشاغلی که فراموش شده یا در دست فراموشی است. صنایع دستی اقوام مختلف که به طرز باشکوهی به تصویر کشیده شده و شاید خیلی از افراد نسل جوان ما نسبت به آنها بیگانه باشند، طبیعت روح‌افزا، اماکن مذهبی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری سراسر کشور، سرزمین‌های مختلف از سراسر کشور، مفاخر و مشاهیر ایران زمین و زندگی روح بخش روستایی.


 در ادامه این نشست، دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، آن ‌را یک موضوع اساسی دانست که مدت نسبتا طولانی مغفول واقع شده و افزود: از زمانی گروهی کمر همت بستند تا ابعاد این فرهنگ و تمدن را به فرزندان این مرز و بوم بشناسانند و یک بازشناسی مجدد داشته باشند؛ در این زمینه کتاب‌هایی هم نوشته شد.

ولایتی ادامه داد: یکی از کمبودهای ما طی 150 سال اخیر در مراکز آموزشی پرداختن به موضوع علم، فرهنگ، تمدن در حوزه خودی اعم از ایرانی و اسلامی بوده است. هر آنچه دانش آموزان در مدرسه می‌آموزند ترکیبی است از نام و کار افراد دیگر که در کشورهای دیگر و عمدتا غربی کار کرده‌اند حتی اگر از یک دانش‌آموز بخواهیم نام چند دانشمند را بگوید حتما تعداد نام‌های غیراسلامی و غیرایرانی را بیشتر می‌داند تا نام‌های خودی را؛ حتی شاهد بوده‌ایم که بسیاری از دانشمندان ما برای تحصیل کرده‌هایمان نیز ناشناخته هستند.

وی سپس به بیان مثالی در این باره پرداخت و به یک دانشمند روسی اشاره کرد که فهرستی از 1100 ریاضی‌دان ایرانی و اسلامی را تهیه کرده است و ادامه داد: ما این کتاب را خریده‌ایم و 200 نام دیگر نیز به آن اضافه کردیم که به زودی آن را منتشر خواهیم کرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه‌ی سخنانش تعداد کتبی که در حوزه‌ی پزشکی نوشته شده‌اند را 13 هزار عنوان بیان کرد و با ذکر مثال‌هایی درباره‌ی فرهنگ و دانش اندیشمندان اسلامی و ایرانی، تاریخچه‌ای از هنر موسیقی و اهمیت این هنر را که در فرهنگ و هنر اسلامی در بین دانشمندان در زیر شاخه ریاضیات مورد بررسی قرار می‌گرفته ارائه داد.

در پایان مراسم رونمایی از نماهنگ‌های شوق زندگی چند نماهنگ پخش شد و با حضور ضرغامی و دکتر ولایتی به تعدادی از افرادی که تلاش زیادی برای تولید این نماهنگ‌ها انجام داده بودند لوح تقدیر اهدا شد.

منبع: همشهری آنلاین