تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵

همشهری آنلاین: ستاره شناسان دانشگاه هنگ کنگ موفق شدند در فضا مولکول‌هایی را کشف کنند که شبیه به مولکول‌های کربن و نفت هستند

به گفته این محققان برخلاف فرایندی که در زمین وجود دارد، مولکول‌های آلی که در فضا یافت می‌شوند، در اثر تجزیه ارگانیسم‌های زنده ایجاد نشده‌اند بلکه حاصل فعالیت ستارگان بوده و در واقع این اجرام آسمانی کارخانه تولید ترکیبات آلی در فضا هستند.

این ستاره شناسان در این خصوص توضیح دادند: "مطالعات ما نشان می‌دهد که ستارگان برای ایجاد ترکیبات آلی پیچیده در شرایط نزدیک به خلاء مشکلی ندارند. هر چند این کشف غیر منتظره از نظر تئوریک غیرممکن است اما نتایج رصدهای ما حاکی از آن است که این فرایند در فضا می‌تواند رخ دهد."

این محققان با بررسی پرتوهای منتشر شده "مادون قرمز شناسایی نشده" (Uie) که در کهکشان‌ها، ستارگان و در ماده بین ستاره‌ای توسط رصدهای فضایی مادون قرمز اسا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا ردیابی شده بودند به این نتایج دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تا به امروز، معتبرترین فرضیه برای توضیح منشای این انتشارات اسرارآمیز این بود که این پرتوها از هیدروکربورهای چندحلقه‌ای آروماتیک ساخته شده‌اند. این نوع هیدروکربورها ساختارهای حلقه‌ای محتوی اتم‌های کربن و هیدروژن هستند.

این درحالی است که طیف‌هایی که دانشمندان هنگ کنگی بررسی کردند با طیف‌های تابیده از هیدروکربورها سازگار نیست و در عوض به نظر می‌رسند که از مولکول‌های آلی با ساختارهای بسیار پیچیده‌تری ساخته شده باشند. همچنین نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است که این ترکیبات مشابه نفت در مدت زمان کوتاهی شکل گرفته‌اند و مستقیماً از ستارگان رسیده‌اند.

درحقیقت رصدهایی که با تجزیه طیف‌های گرد و غبار تولید شده توسط انفجار ابرنواختری انجام شد نشان داد که این مواد می‌توانند در مدت چند هفته ایجاد شوند.

این ترکیبات نه تنها مشابه ترکیبات کربنی و نفت بر روی زمین هستند بلکه همچنین به بعضی از موادی که در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شوند نیز شباهت دارد.

منبع: همشهری آنلاین