همشهری آنلاین: در دوماه گذشته 1012عنوان کتاب در650 هزار نسخه با اعتباری افزون بر 35.6 میلیارد ریال خریداری و تحویل انبار معاونت شده است.

 

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر معاون امور فرهنگی ارشاد ضمن اعلام این خبر گفت :توزیع وتزریق تازه‌های کتاب و کتاب‌های مفید به کتابخانه‌های سراسر کشور موجبات افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و ارتقای سرانه مطالعه در کشور را رقم بزند.

دری همچنین درباره جایزه کتاب‌ سال و فصل با تاکید بر انجام فعالیت‌ها و داوری‌ها بر مدار قانون یادآور شد: داوری کتاب‌های جوایز سال و فصل باید بر اساس ضوابط و شاخص‌های مدون صورت گیرد.

وی برگزاری جایزه کتاب فصل را مقدمه‌ای بر ارزیابی آثار کتاب سال دانست و تصریح کرد: هرچه این جوایز تقویت و آثار قوی‌تری شرکت داده شود قطعا در ارزیابی و داوری جایزه کتاب سال موفق‌تر خواهیم بود.

دری در این جلسه ارزیابی ناشران خصوصی و دولتی را از حیث رقابت نابرابر با یکدیگر نکته مهمی دانست و خواستار راه حل کارشناسانه برای آن و بررسی نقاط ضعف و قوت آن توسط هیئت علمی شد.

معاون امور فرهنگی همچنین از برگزیده شدن و شایسته تقدیر قرار گرفتن بیش از 60 عنوان کتاب در این دوره از جایزه کتاب فصل خبر داد و گفت: کتاب‌های با موضوعات مختلف در بخشهای تالیف٬ تصحیح و ترجمه برگزیده و شایسته تقدیر قرار گرفته‌اند.

دری با اشاره به مهم‌ترین موضوعات برگزیده اضافه کرد: نسخ خطی٬ دین فلسفه اسلامی٬ فلسفه غرب٬ حدیث، فقه و اصول کلام٬ عرفان٬ سیره علوم سیاسی٬ اقتصاد٬ هنر و ادبیات٬ علوم عملی و تاریخ مهم‌ترین موضوعات برگزیده و شایسته تقدیر در این دوره هستند.

وی در پایان با مقایسه آماری شانزدهمین دوره کتاب فصل با سنوات گذشته ادامه داد: از کل آثار منتشر شده 7543 عنوان اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و این در حالی است که در پانزدهمین دوره 5302 عنوان کتاب و در دوره دوازدهم 5887 عنوان کتاب داوری شده است.

دری با اشاره به آثار راه یافته به مرحله دوم افزود: امسال در شانزدهمین دوره 247 اثر به مرحله دوم راه یافت؛ در حالی که در پانزدهمین دوره 191 و در دوازدهمین دوره 230 اثر به مرحله دوم راه یافته بود.

وی در پایان یادآور شد: این آمار نشان دهنده آن است که در دوره اخیر نسبت به پانزدهمین دوره 56 ونسبت به دوازدهمین دوره 17 اثر بیشتر به مرحله دوم راه پیدا کرده است.

منبع: همشهری آنلاین