گروه بورس: مدیر عامل شرکت بورس از نهایی شدن دستورالعمل‌ جدید پذیرش شرکت‌ها در بازار سهام تا یک ماه آینده خبر داد.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، با اعلام این خبر افزود: دستورالعمل جدید پذیرش شرکتها در بورس حداکثر تا یک ماه آینده نهایی و اجرا خواهد شد.

به گفته او مراحل تدوین این دستوالعمل در شرکت بورس به پایان رسیده و هم اکنون برای نظرخواهی به برخی نهادهای مالی و همچنین مؤسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری ارسال شده است.

وی تصریح کرد: پس از اینکه این مؤسسات نظر خود را اعلام کردند این دستورالعمل برای تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بورس با تاکید بر اینکه پس از تصویب این دستورالعمل در هیأت مدیره سازمان بورس حداکثر تا یک ماه آینده مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد در خصوص ویژگی‌های این دستورالعمل خاطر نشان کرد: این دستورالعمل با مطالعه و بررسی تجربه موفق دیگر کشورها تدوین شده است.

به گفته رحمانی در دستورالعمل جدید هم بحث شرایط پذیرش شرکت‌ها و هم تدام حضور، تعلیق و حذف کشورها از بورس تهران مطرح شده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به تجارب گذشته سعی شده تا موانع قبلی در پذیرش شرکت‌ها برطرف شود گفت: در این دستوالعمل معیارهای کیفی‌تری برای پذیرش شرکت‌ها در بورس دیده شده است، به طور مثال حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها برای پذیرش در بورس براساس دستوالعمل جدید 10میلیاردتومان در نظر گرفته شده است، همچنین میزان سودآوری این شرکت‌ها باید بیشتر از نرخ سود اوراق مشارکت باشد.

مدیرعامل شرکت بورس تاکید کرد: شرکت‌هایی که از این پس در بورس پذیرفته می‌شوند باید هم سودآور باشند و هم سودشان با کیفیت باشد یعنی اینکه به طور مثال سودشان بر مبنای فعالیت‌های عملیاتی شرکت باشد و یا جریان‌های نقد عملیاتی شرکت مثبت باشد.

وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل جدید ضوابط پذیرش شرکت‌ها تقویت شده است گفت: در این آیین‌نامه شرایط حذف شرکت‌های غیرفعال از تابلوی بورس نیز دیده شده است، زیرا به هر حال این شرکت‌ها جز ضایعات بورس محسوب می‌شدند به همین دلیل سعی شده، در پذیرش شرکت‌ها در بورس دقت بیشتری شود زیرا به هر حال سهامداران بر مبنای اعتبار شرکت بورس، سهامی را خریداری می‌کنند بنابراین در نظر گرفتن چنین شرایطی برای پذیرش شرکت‌ها ضروری است.

رحمانی در پاسخ به این سؤال که آیا حذف نام شرکت‌ها از تابلوی بورس براساس دستورالعمل جدید و بر مبنای فعالیت‌های تابلوی چهارم صورت می‌گیرد گفت: تابلوی چهارم مصوبه شورای بورس است اما تابلوی چهارم یک پدیده موقتی است فرض ما بر این است که با تشکیل بازار فرابورس (OTC) معاملات سهام چنین شرکت‌هایی در این بازار انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: براساس دستورالعمل جدید بازار OTC توسط شرکت بورس، اداره خواهد شد و در صورت انجام توافقات و تصویب آن توسط سازمان، این بازار تحت کنترل شرکت بورس خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار تمایل ضمنی خود را برای اداره این بازار توسط شرکت بورس ابراز کرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر نیز این بازار از زیرمجموعه‌های شرکت بورس است بر همین اساس سازمان بورس نیز در این خصوص نظر مثبتی دارد.

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد شرکت، درخواست پذیرش خود را به بورس ارایه کرده‌اند، گفت:190 شرکت درخواست خود را از قبل و پیش از ساختار جدید برای پذیرش ارایه کرده‌اند که پس از تصویب دستورالعمل جدید به مراحل پذیرش آنها رسیدگی خواهند شد.

به گفته رحمانی تلاش مسئولان شرکت بورس برای خرید ساختمان برای شرکت بورس همچنان ادامه دارد.